Svar: Falde i søvn om aftenen - 3 mdr.
8. november 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev :)
Det du fortæller lyder helt normalt for et barn på 3-4 måneder :)
Det er rigtig dejligt, at du har fået skabt en rytme om dagen, hvor din dreng nu begynder at have længere og mere aktive vågne perioder, ammes og så begynder at sove længere og bedre lure. Og det er rigtig fint at du arbejder på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - formiddagslur, middagslur og en lur sidst på dagen. Det du fortæller lyder altså fint og godt.
Om aftenen har din dreng brug for at være i favn og det kan ofte virke som om at han dier næsten hele tiden, ligesom hans vågenperiode er lang - og det er helt normalt. Som jeg læser dit brev, så sover han faktisk lidt, når han ligger ved brystet og er således ikke spilvågen fra kl 17-21. Han dier, sover lidt undervejs, slipper brystet, er vågen, pludrer, hygger sig følger med, dier, sover lidt igen imens han spiser, er vågen, hygger osv.
Om aftenen er din mælk mere koncentrereret og det at han dier flere gange gør at han får små mængder af koncentreret mælk. Det mætter ham ekstra, så når han så går til ro for natten kl 21.30, så er han i stand til at sove et lidt længere søvnstræk.
Jeg er helt enig med dig i at er ikke er nogen grund til at sidde i hvert sit lokale hver aften - derfor skal du lige nu se aftenerne som "familie-tid" og ikke "par-tid". Du må gerne have jeres dreng i stuen, sidde med ham, amme ham, give ham ro og også give ham mulighed for at snakke og pludre, være lidt hos far osv. og så først putte ham, når han tydeligt viser sig parat f.eks. kl 21.30.
Hans rytme vil naturligt ændre sig i takt med at han bliver ældre og de fleste børn vil i 5-6 måneders alderen begynde at blive klar til en putning omkring kl 20 - men lige nu er det altså helt normalt, at din dreng ikke sover før senere om aftenen. Mange børn sover i denne alder ikke før kl er 22-23 ...
Du kan læse mere om dette i min bog "Helens bog om børn og søvn" - nogle gange kan det hjælpe og give ro, netop at læse at det man oplever er normalt og hører alderen til. Det er mindre frustrerende, når man ved at det er sådan det er lige nu og at der ofte er tale om en periode som skyldes alder og udvikling :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske