Svar: 3.5 måned og svært ved at sove
8. november 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din datter er afhængig af rigtig meget bevægelse, for at falde i søvn - du skriver at du "tager liften op", "står med liften og slynger den" og hver gang hun falder i søvn og efterfølgende vågner op, så skal du hver gang"op med liften" for at få hende videre i søvnen igen.
Det at blive vugget og blive bevæget er naturligt beroligende for jeres datter, men det er vigtigt at I får trappet behovet lidt ned - og jeg synes ikke om at lade hende ligge og græde/skrige - hun har jo lært at sove på denne måde og det er ikke fair pludselig at fjerne bevægelsen - i stedet må I arbejde på at få behovet gjordt lidt mindre.
Hun er nu 3.5 måned gammel og efterhånden ved at være for stor til sin lift. Derfor vil det være rigtig godt at du finder en anden måde at lulle hende i søvn på - og der er her forskellige muligheder. Du kan vælge at bruge en slyngevugge, en hængevugge eller lignende. De findes i forskellige modeller og til forskellige priser. Nogle af dem er med en fjedermekanisme, så de ud over at svinge fra side til side også kan bevæges lidt op og ned. Nogle børn har det rigtig godt med at ligge i en slynge eller hængevugge, fordi de ofte er "lukkede" og barnet føler sig omsluttet, som liggende i en lille hule.
Andre børn har ikke glæde af at være "i hule", men har i stedet brug for at kunne vende sig, skifte stilling og nyder, hvis de kan kikke sig omkring, før de skal sove. Og her kan den være en rigtig god idé med en sansegynge, der hænges lavt hen over gulvet. Den kan drejes og skubbes, så barnet hele tiden er i bevægelse, samtidig med at barnet kan ligge og kikke sig omkring.
Du kan købe slyngevugger, hængevugger, sansegynger osv. brugt, så kan der være mange penge at spare...
Du kan også vænne hende til at sove i barnevognen ved at trille hende en lang tur dagligt - og hvor du netop bliver ved med at køre hende, holder vognen i bevægelse, for at lulle hende i søvn og holde hende sovende. Det er ved at være koldere i vejret og det kan være en rigtig god idé at putte hende i en sovepose - det kan være en kørepose, en voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose og hvad de nu allesammen hedder. Hun kan også puttes i en køredragt, blød babyflyverdragt eller lignende og med en dyne over sig - og så puttes direkte i barnevognen uden liften. Og så triller du hende en tur og holder hende på den måde sovende.
Det at være omsluttet af flyverdragt, sovepose eller lignende vil hjælpe hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv og give hende en ro i kroppen, som kan gøre at hun sover lidt bedre og lettere kan overgive sig til søvnen.
Og så kan du også købe "brio-bedrockers" som du kan sætte på tremmesengens ben, så du også kan bevæge den lidt og på den måde stadig give hende bevægelse og lulle hende i søvn.
I første omgang er det altså en god idé at finde en ny måde at bevæge hende på, når hun skal sove - som du stille og roligt så kan gøre mindre og mindre - men så hun lige nu kommer ud af sin lift og lærer at sove andre steder og på en for dig især mere hensigtsmæssig måde:)
Derudover så skriver du, at du ofte putter hende efter 1 times vågenperiode og det er naturligvis helt okay hvis hun nogle dage er træt efter kun en time - men med den alder hun har nu, så må hun godt begynde at være vågen i et par timer i træk, før hun så skal skiftes, have mælk og puttes igen. Og det lyder lidt for mig som om at lillepigen slatsover en del hele dagen igennem. Hun sover ½ time, er vågen en times tid, sover ½ time, er vågen en times tid, sover ½ time.. osv. og dette er du nødt til at ændre lidt. Samlet får hun sandsynligvis sit behov for søvn dækket fint, men det er vigtigt at hun ikke småsover hele tiden. Hun skal nu have længere og mere aktive vågne perioder, ligesom hun så efterfølgende også skal have længere søvnperioder.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en rytme om dagen, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Samlet skal du gå ud fra at hun har behov for at sove ca 15 timer i døgnet f.eks. fordelt sådan at hun sover 5 timer samlet i løbet af dagen, som sagt fordelt på 3 lure og om natten sover hun så måske 10 timer, afbrudt af mælk.
Det er helt naturligt at din datter har brug for din hjælp til at overgive sig til søvnen. Hun har brug for din hjælp til at koble fra overfor verden og alle oplevelser og stimuli og således brug for at du hjælper hende med mentalt at slappe af. Hun har også brug for din hjælp til at finde ro i kroppen og rent fysisk slappe af, når hun skal sove.
Du skal være opmærksom på ikke at putte hende for tidligt og samtidig også sikre at hun ikke bliver overtræt. Hun er nu ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby. Det er ikke alle gab, der skal tolkes som træthed og behov for at blive puttet og jeg får lidt på fornemmelsen at du putter hende for hurtigt - hun gaber måske nogle gange fordi hun keder sig og hvor hun skal aktiveres og tumles med og når I så har gjort det, så vil hun måske være mere parat til at blive puttet og vil naturligt også kunne falde lettere i søvn - uden at du skal svinge og bevæge hende en masse, netop fordi du så rammer det rigtige puttetidspunkt. Og hvor hun naturligt så også vil kunne sove længere lure.
Du fortæller at du tidligere har suppleret med flaske, men ikke gør det længere og at det lige nu fungerer godt - det er super, du kan naturligvis stadig amme alt det du vil. Det er dog vigtigt at du er opmærksom på at mælk skal indgå som en fast del af hendes putteritual.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre og tilbydes mælk igen, når dagen starter, det er en god og rolig måde at vågne op.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes og puttes til natten. Mange børn vil i denne alder spise hyppigt om aftenen og kan også have en længere vågenperiode om aften og gå sent i seng og det er helt okay. Det afhænger helt af hvor meget de sover om dagen og hvad tid deres lure ligger på.
Sen aften: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes og sover videre
Når du putter hende efter brystet, så skal hun ikke lægges vågen i seng, men skal næsten sove helt. Du skal amme hende, skifte hende, svøbe hende og amme hende igen og her skal du så putte hende. Det at være svøbt vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af dine arme og det vil således gøre skiftet fra favn og ned i lift, seng eller barnevogn mindre voldsomt for hende.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned hvor hun skal sove. Hun er hele tiden svøbt og du må gerne erstatte bryst med en sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske