Svar: Hvordan får man en 2 årig til at spise kød?
7. november 2013
Alder:
23 mdr.
Kære Freya
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din dreng er glades for frikadeller og pølser - og det er naturligvis okay. Det lyder jo som om at du serverer mange forskellige typer af kød, og han smager også nogle gange på det, men det meste springer han over.
Og det bedste du kan gøre, er faktisk det du gør - lave retter som indeholder lidt af alle fødevarer og selv spise varieret. Jo mere han møder kød og andre fødevarer igen og igen, ser at I spiser det og nyder det og ser det indgå som en naturlig del af mad man spiser - ja jo mere tryg vil han naturligt blive ved det og jo større sandsynlighed er der også for at han selv smager og spiser mere forskelligt kød.
Sovs kan ofte være et hit - det kan også være dressing eller anden form for dyppelse. Børn kan generelt godt lidt at "dyppe" og netop kød, som godt kan have tendens til at være tørt og være mad, som børn skal tygge mange gange i munden, glider nogle gange lettere ned med lidt sovs/dyppelse.
Hamburgeryg, skinke, kylling - er også kød, som mange børn rigtig godt kan lide, så det kan du også forsøge med:) Du kan også give ham smørbart kødpålæg - det kan være leverpostej og forskellige typer af pate - det kan også være skinkesalat eller smørbart kyllingepålæg, som du selv kan lave.
Og når det er sagt, så kan han sagtens trives uden at han behøver spise særlig meget kød. Det er rigtig godt at han spiser grøntsager, kartofler, ris, pasta - og hvis du også kan få ham til at spise fisk, så vil det være super fint.
Kød er, som du selv lige nævner, især en vigtig kilde til protein, og hvis din dreng ikke spiser kød, så skal han have sit proteinindhold dækket på anden vis.
Æg er vigtigt - det kan være hårdkogt æg, det kan være scrambled eggs, det kan være æggestand (laves let i mikroovn), det kan være æggekage osv. Der findes mange måder at få æg på, du kan også prøve med æggesalat som kan indgå i en sandwich ... Faktisk kan lidt kylling eller skinke også indgå i en æggesalat eller i en æggekage...
Fisk er en god kilde til protein og også til de essentielle fedtsyrer - det kan være smørbart fiskepålæg som tun, makrel, torskerogn og lignende. Det kan også være rejer, muslinger, krabber .. Og det kan være laks af forskellig slags, det kan være sild, torsk, rødspættefileter osv. osv. Laksetærte kan f.eks. også være en måde at kombinere både fisk og æg ...
Mælk er en vigtig og god kilde til både kalk og protein og også surmælksprodukter tæller med her. Ost kan være en idé - og der findes jo mange forskellige slags oste. Det kan være de lidt mere neutrale smøreoste eller ost med lidt mildt krydderi. Ost kan også være parmesan eller revet mild skæreost, der drysses på lidt pasta eller lignende og på den måde sikrer lidt ekstra indtag.
Bønner, linser osv. er faktisk også gode kilder til protein og også nødder er gode at give ham en gang imellem :) Men de skal stadig knuses, så han ikke får dem galt i halsen, når han ikke er ældre. Giv ham også brød af fuldkornstypen, - ikke med en masse hele kerner, men hvor indholdet af fuldkorn stadig er højt. Giv ham også gerne havregryn, mysli osv. det er alt sammen med til også at give ham lidt protein.
Hvis du generelt synes at han ikke spiser varieret nok, så kan du også give ham en multivitaminpille dagligt, så han får lidt ekstra den vej igennem :)
Det er ikke sikker at det går over - det kan godt være at din dreng aldrig bliver den store kødspiser og ender med at være vegetar - men det er også helt okay:)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske