Brev:
5½ år og vil ikke falde i søvn selv
7. november 2013
Alder:
5 år, 7 mdr.
5½ år og vil ikke falde i søvn selv
Kære Helen,
Ja det er et stykke tid siden at jeg har haft brug for dine råd - og ja det er jo egentligt dejligt.
Alt går godt med J og hun er glad for sin lille bror, og er i rivende udvilking.
Men vi har dog 1 lille "problemer" som vi gerne vil have dine tanekr til.
Hun vil ikke falde i søvn selv...... Der er ingen problemer når vi siger at vi skal i seng, og hun løber gladeligt ind for at finde 2 bøger, som vi skal læse når hun har børstet tænder.
Vi skiftes til at putte hende (min mand og jeg), og har samme putteritual, hvor vi sidder i sengen sammen med hende og læser 2 bøger. Når vi har læst og måske snakket lidt om hvordan dagen har været og hvad vi skal i morgen lægger hun sig også villigt ned og putter sig. Men vi må IKKE gå fra hende. HUn vil holdes i hånden og går nærmest helt i panik hvis vi folader hende. Der skal også være lys tændt på værelset og det er ikke nok at det bare er i gangen.
Det tager kun 5-10-15 min inden hun sover, så det er jo ikke fordi det er besværligt (og faktisk er det ret hyggeligt og dejligt lige at få en lille lur på det tidspunkt :-)). Men jeg tænker på, at nu er hun ved at være så stor, at hun skulle kunne falde i søvn selv, og hun skal starte i skole næste år, hvor jeg ved at de så småt begynder at ville overnatte hos hinanden. Jeg selv var også meget utryg som barn og sov ikke ude før jeg var 10-12 år, og det vil jeg jo gerne undgå at J kommer ud for.
Jeg har prøvet at tage vasketøj med ind og sidde på gulvet og lægge det sammen, men hun blev ved med at sætte sig op og spørge om alt muligt, og blev mere og mere frisk........ Så det prøvede jeg faktisk kun en gang ...
Nogle gode råd til hvordan vi lærer hende at falde i søvn selv igen?.
Hun har jo kunnet da hun var lille, men det her har snart stået på i 1½ år nu......
Med venlig hilsen
Rikke