Svar: Vågner ofte om natten - 4 mdr.
6. november 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at I har ramt det rigtige tidspunkt vedr. skemad - jeres dreng lyder til at tage godt imod både grød og mos og lyder til at spise fint. Det er rigtig dejligt. Der er dog lidt tanker, som jeg lige vil dele med dig :)
Det er en rigtig god idé, hvis du kan give ham vand af kop sammen med skemaden. Det er med til at sikre ham ekstra væske og samtidig gøre at grøden ikke er for bastant i hans mave. Derudover kan det være en rigtig god idé at du holder mængden af skemad lidt ned - du fortæller at han til frokost ofte spiser ca 1 dl. grød og det er måske lidt for meget - du kan godt prøve om han kan nøjes med 1/2 dl. og derefter så måske vil drikke lidt mere af sin flaske.
Mange børn er i jeres drengs alder fysisk så store at de har behov for at få deres mælkeindtag sat op - og det er vigtigt at han tilbydes ligeså meget mælk, som han plejer ved siden af skemaden. Skemaden må altså ikke tage pladsen op for mælken, for det vil kunne gøre at han så begynder at søge brystet ekstra om natten, for at få sit behov for mælk/væske dækket.
Det vil være relevant at han stadig ammes eller får flaske sen aften, midt nat og tidlig morgen. De fleste børn kan i 4 måneders alderen ikke undvære mælk midt nat - heller ikke selvom de måske har kunne i en periode før. Det handler om den store udvikling han går igennem lige nu, som naturligt er med til både at påvirke hans søvn og hans mælkeindtag om dagen og som derfor gør, at han er nødt til at få eksta mælk/væske om natten.
Da du både ammer og giver flaske, så kan du prøve at vurdere om en flaske sen aften vil have god effekt. Modermælkserstatning vil normalt mætte mere end modermælk og kan derfor have en god effekt og gøre at han sover et lidt længere søvnstræk efterfølgende. Du kan også gøre det at du sen aften ammer ham af to omgange - altså forsøger at amme ham, derefter skifter ham, så han vågner lidt op til dåd og så ammer du ham igen og først derefter putter du ham videre til natten og kan så selv gå i seng.
Når han vågner om aftenen efter kun at have sovet 1.5 time, så må du her også gerne prøve at lægge ham til, for på den måde at fylde ham lidt ekstra op og hjælpe ham til ro. Om aftenen er din mælk naturligt mere koncentreret og det at die hyppigt og få små slurke koncentreret mælk i løbet af aftenen kan faktisk hjælpe ham til at sove et længere søvnstræk, når natten rigtigt begynder. Og mange børn vil i denne alder have en vågenperiode om aftenen, hvor de netop virker til at kunne ligge ved brystet hele tiden - det er normalt og det ændrer sig igen :)
Jeres plan for dagen ser rigtig fin ud, men du skal være opmærksom på at han ikke slatspiser i løbet af dagen. Netop nu sker der som sagt udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng. Han begynder at kunne se længere, opfatter rummet han er i på en anden måde, han begynder at skelne mere og mere bevidst om han er hjemme eller ude osv. Og hans ekstra store opmærksomhed på verden vil ofte gøre, at han let lader sig forstyrre, når han spiser. Du kan derfor opleve at han ammes eller får flaske, slipper, smiler til dig, tager fat og spiser lidt igen, slipper igen, pludrer lidt, spiser lidt igen, men slipper igen - og når far f.eks. kommer ind i stuen, så er det meget mere spændende at kikke efter far og så spiser han ikke mere. Man kan derfor godt komme ind i en rytme, hvor han slatspiser lidt hele dagen og hvor han derfor er nødt til at søge brystet ekstra om natten.
Også her kan det være en god idé at tilbyde ham mælk af to omgange ved at lægge en skiftning imellem, for at se om han så kan spise lidt mere til hvert måltid, på den måde blive fyldt op og dermed ikke behøver søge det om natten:)
I skal naturligvis være opmærksomme på om hans pludselige ændring i søvnen kan skyldes at han har ondt - det kan være maven, men det kan også være ørerne. Hvis han er forkølet, kan det være en idé at få tjekket hans ører.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske