Brev:
Vågner igen efter putning om aftenen
5. november 2013
Alder:
5 mdr.
Vågner igen efter putning om aftenen
Kære Helen.
Mange tak for dit svar. Jeg blev rigtig glad for at se, at du har forståelse for situationen og min lille pige :-)
jeg vil gerne lige følge lidt op. Det er nemlig putningen om aftenen der er problemet - eller dvs. det er det ikke - det er det, at hun bliver ved med at vågne igen. Sådan som jeg forstod det, er det bare en periode?
Jeg ligger ned og ammer hende, hvor hun ligger ved siden af mig, hun er ikke i min favn. Hun falder så fint i søvn, men vågner igen efter 15-20 minutter. Her er jeg gået ned i stuen og går op og gentager med at lægge hende til brystet igen. Hvis hun falder i søvn igen, vågner hun igen efter kort tid. Oftest sover hun ikke igen, men jeg tager hende med ned, og dette kan jeg gentage i halvanden-to timer, i går indtil kl. næsten 23, hvor jeg ventede til hun var nok for træt sidste gang og således græd sig i søvn.
Efter hendes sidste powernap går der 2 1/2-3 timer inden hun puttes til nat og det er ca. 20-20.30 plus minus, og jeg kan se, det burde være hendes sengetid og alderssvarende.
Hun er de sidste par uger også vågnet mange gange om natten, nok 5 gange og ville ikke have sutten, kun brystet. Der har også været nogle nætter, hvor hun lå vågen 1 times tid. Sidste powernap ligger typisk kl. 17, nogle gange lidt senere, her ca. 30 min. I nat var dog en undtagelse, der vågnede hun kun 2 gange, og det er super.
Jeg har været opmærksom på aftenmosen, som hun får 18-18.30, hun spiser nu lidt mere, men dog kun 1/2-2/3 dl, nu har jeg målt det for at være sikker, og det kan jeg se er i tråd med din anbefaling, hun er trappet stille op, og det burde jo være fint.
Hun kan godt komme af med sin afføring, så jeg tror heller ikke det er maven - dog har hun de sidste dage haft noget luft i maven, ved ikke om det er smittet fra mig.
Vi prøver også at lægge aftenbadet, så det er 1 time inden sengetid, så hun kan komme af med varmen som du beskriver.
Putning om dagen går så fint nu, både i sengen, eller også i barnevognen, som hun nu er tryg ved - den skal godt nok trilles, men det er jo hvad det er og en periode.
Så det er faktisk det, at hun vågner igen og igen efter putning om aftenen, der er problemet. Jeg vil bare lige høre, om jeg forstod dig rigtigt, at det er en periode?
Lige et bispørgsmål: Vedr. vand af kop: skal jeg tilbyde, til hun ikke vil have mere, eller tager det plads for mælken? Og skal jeg amme lige efter skemaden og igen inden luren, eller kun inden luren?
Med venlig hilsen
Helle