Svar: Pludselig skræk og panik ved at puttes i tremmesengen
4. november 2013
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er svært at sige om en enkelt aften kan have så stor betydning - umiddelbart vil jeg tro, at flere ting spiller ind. Måske er jeres dreng ved at blive syg - nogle gange vil et af de første tegn på at barnet er ved at blive syg netop være at barnet pludselig klamrer sig til forældrene og tydeligt ikke vil ligge alene.
Hvorom alting er, så lyder det som om at jeres dreng lige nu er rigtig utryg ved at komme ned i sin seng, og jeg vil derfor foreslå, at I lige nu lader ham sove tæt ved jer, så han får den nærhed og tryghed, som han lige nu viser behov for. Der er især to ting, som jeg synes du kan overveje:
1. Du kan tage en madras ind på hans værelse og sove med ham der. Det kan lære ham stadig at sove på værelset og i takt med at han bliver tryg ved at sove, så kan du stille og roligt forsøge at putte ham tilbage i tremmesengen.
2. Du kan også prøve at tage tremmesengen med ind i soveværelset, fjerne den ene side af tremmerne og koble hans seng til din. Naturligvis sikre at de er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan han stadig blive puttet i sin seng, men du er der, ligger lige ved siden af ham og kan give ham alt den nærhed og tryghed han behøver. Hvis han har brug for at kravle ud og putte sig ind til dig, så kan han gøre det og du kan på samme måde forholdsvis let vippe ham tilbage i egen seng igen, så han lærer at sove der, men hvor du ikke behøver stige ud af din seng, hvor du stadig kan lægge en beroligende hånd over på ham osv. Og når han igen er tryg ved at sove i sin seng, så kan I sætte tremmerne på sengen og flytte ham tilbage til værelset igen.
Det er rigtig vigtigt at han får en periode, hvor det at blive puttet atter forbindes med noget trygt, dejligt og rart. Det skal være et tidspunkt på dagen, som han kan se frem til og som I nyder - og derfor må I lige nu give ham den nærhed, amme ham, sove med ham osv. hvad der nu er behov for, for at han atter bliver helt tryg. Og når han igen er tryg ved at sove, så kan I arbejde på at sove i tremmesengen igen.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske