Svar: Spiselyst og søvn
4. november 2013
Alder:
14 mdr.
Kære T.
Tak for dit brev :)
Når børn først bliver et år, så vokser de ikke længere helt så hurtigt og spiser derfor ofte lidt mindre. Samtidig er deres naturlige lyst til at undersøge ved at komme i munden stille og roligt væk - i stedet er det langt mere interessant at undersøge, hvad der sker, hvis man lukker munden, skubber maden væk, drejer hovedet, - og hvilken reaktion man får fra mor og far. Ligesom det er sjovt at undersøge selve maden, hvordan det føles, når det smattes ud mellem fingrene, ser ud, når det er tygget, hvor det kommer hen, hvis man vender tallerkenen på hovedet, hvad der sker, hvis man kommer det op i glasset osv.
Hvis I sidder ved bordet og spiser, som i de fleste danske familier, så sidder i placeret med jeres dreng for bordenden og en forældre på hver side. Og når han så afvisere maden, skubber skeen væk og kniber munden sammen, så sidder I begge og kikker på ham og begynder måske at diskutere, hvad næste træk skal være. Nogle forældre laver andre retter, nogle lokker med belønning, nogle begynder at lege med maden eller bruger legetøj ved bordet - uanset hvad I gør, så er jeres dreng naturligt blevet centrum for middagsbordet og det kan være en god idé at ændre lidt på dette - for det kan faktisk være årsagen til at han ikke spiser - og forklaringen på at han spiser bedre, når han sidder på køkkenbordet :)
Det kan derfor være en rigtig god idé, hvis I kan prøve at flytte ham ned for siden af bordet, så han ikke længere sidder for bordenden med mor og far på hver side. Det er nemlig rigtig vigtigt at han får madro og at han ikke oplever kontakt fra jer fra begge sider - og når han sidder på køkkenbordet og spiser imens du laver mad eller andre ting, så har du naturligt ikke opmærksomheden på ham på samme måde som ved middagsbordet - og det er rigtig rart :)
De fleste børn er omkring 16 måneder før de begynder at kunne mestre selv at spise med en ske. Indtil da vil barnet ofte dreje sit håndled, og det betyder at maden falder af skeen, før den rammer munden. Det er naturligt frustrerende og barnet bliver ked af det og irriteret. En gaffel fungerer dog meget bedre og det vil være en rigtig god idé at I prøver at lade ham spise med gaffel. Meget gerne med to gafler, så I hjælper ham med at få mad på den ene gaffel, som han så fører til munden, I kommer mad på den næste, så bytter I og han spiser selv, I kommer ny mad på den tomme gaffel, I bytter og han spiser selv.
Det er også vigtigt at I både anerkender hans lyst til at mærke, undersøge, lave lyd osv. og også får sat nogle grænser for, hvad der er okay og hvad der ikke er. Naturligvis med respekt for ham og han naturlige lyst til at lære :) Hvis han har tendens til at ville lege med maden, så sørg for at han uden for måltiderne får stillet sin lyst til at undersøge, mærke og lave lyd. Det er som du skriver en naturlig "sansemæssig ændring" eller lyst, som er naturligt fremherskende lige nu.
Hvis han fascineres af mad der smattes ud mellem fingrene, mad der klistrer osv. så vil det være rigtig godt at bage boller og lade ham sidde med bolle dej i hænderne. Hvis han fascineres af at lave lyd, banke med tallerken og ske i bordet, så anerkend lysten til lyd ved at give ham et hammerbræt, en tromme eller lignende, som han kan lave lyd med. Hvis han fascineres af at komme mad op i glasset for at se mælken løbe ud over det hele, så lad ham lege med vand og sand :)
Jo mere I kan aktivere og stimulere ham og hans lyst til at undersøge uden for middagsbordet, jo større sandsynlighed er der for at han vil kunne koncentrere sig om at spise og ikke vil lege med maden, når I så sidder ved bordet.
Sørg også for at maden er overskuelig for ham. Giv ham mad af ensfarvede tallerkener eller giv ham kun små hapsere af gangen, så han ikke skal koncentrere sig for meget. Når han har spist 3 hapsere, så kan han få lidt flere.
Fortæl ham hvad I gerne vil have ham til i stedet for at have fokus på det, som han gør forkert. Sig f.eks.: "Ind i munden skat, ind i munden, mmm mam mam, smager godt" eller lignende, så han hører hvad det er der sker nu og så fokus er at spise og det på en positiv måde. Det er bedre at fortælle, hvad I gerne vil have ham til i stedet for at sige nej, nej, nej hele tiden :)
Med hensyn til søvn, så lyder det helt rigtigt, at han hjemme lige vågner op, og skal sikre sig at I er der, at alt er okay, hvorefter han så sover videre. Og lige nu er det derfor det helt rigtige I gør, når I putter ham og lader ham falde trygt i søvn og så lige er der, sige "sshh-sssh" eller lignende, når han så har sin opvågning, hvorefter han så kan sove igen. Det er rigtig fint at I hjælper ham til at få en lidt længere middagslur, også når han er hjemme:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske