Svar: Putning og MME
4. november 2013
Alder:
3 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Hvor er det flot at du fornemmer at du har kunne øge din mælkemængde og at behovet for supplement med flaske er blevet lidt nedsat - og det er rigtig fint at du lader din dreng styre behovet, så når du tilbyder ham flasken ekstra og han så afviser, ja så må du lytte til det og tro på, at det er fordi han har fået mælk nok. Og når han så nogle gange drikker 90 ml af sin flaske - ja så havde han behov og så er de jo rigtig fint og godt at du tilbyder det - den fleksiblitet må der være:)
Det lyder for mig som om at han nogle gange bliver rigtigt ked af det, fordi at tiden fra han får bryst/flaske og til han puttes nok er for lang. Du skriver at du ammer, herefter skiftes han, så synger I, pludrer I osv. og han lægges på maven, træner ryg og nak - og her bliver han så ked af det - og det er her du ikke kan få ham til at tage flaske eller bryst igen, men ender med at bruge rigtig lang tid på at sove.
Kan det evt. lade sig gøre at du bytter lidt rundt, så han bliver aktiveret, pludret med, ligger på maven og så bliver skiftet og herefter ammet eller får flaske og sover - så mælken kommer naturligt tættere på hans putteritual. Det lyder nemlig som om at han trives bedst med at få mælk af en omgang og ofte afviser, når du forsøger at give ham igen, hvorfor han så mangler mælken for at falde i søvn.
Sutten virker og giver en vis ro, men ikke helt nok. Og jeg tænker derfor at brystet at sove på nok ville hjælpe jer til mindre gråd og lettere overgivelse til søvnen. Og du må faktisk godt med den alder han har amme ham i søvn i din seng. Du fortæller at han har rigtig meget brug for at mærke dig tæt på og at det hjælper at holde ham kind mod kind og de at amme ham liggende i din seng, kan derfor have en rigtig god effekt og det kan være et forsøg værd og bestemt værd at overveje og du skal ikke være bange for at "give ham dårlige vaner".
Du skal naurligvis også holde øje med hans bleer, så du er sikker på at han får mælk nok stadig væk og at han også hele tiden øger sin vægt :)
Du kan godt prøve at supplere med en anden type erstatning for at se om det vil gøre nogen forskel på den maveuro, du oplever at han har. De smager alle sammen forskelligt og du må prøve dig lidt frem og se hvad han kan lide og trives bedst med. Du kan give både Syrnet Allomin (den grønne) og NAN HA - det er begge to gode erstatninger. Den syrnede allomin indeholder citronsyrer, der ændrer strukturerne i proteinerne og sænker pH-værdien i tarmen - og det kan gøre afføringen mere blød. NAN HA har delvist spaltede proteiner, som reducerer de fleste allergifremkaldende stoffer i mælken - og den har også ry for at gøre afføringen mere blød.
De er korrekt at Syrnet Allomin ikke anbefales til for tidligt fødte børn - men dette kun indtil barnet når sin terminsdato. Din dreng kan med den alder han har nu altså sagtens få Syrnet Allomin.
Nesttle har netop lanceret NAN 1 Sensitive - udviklet specielt til børn med koliksymptomer - den kan du naturligvis også forsøg dig med. Selvom din dreng ikke lyder til at have kolik, så kan hans lidt umodne mave måske godt have glæde af
Lactobacillus reuteri, som er tilsat NAN Sensitive.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske