Brev:
Putning og MME
4. november 2013
Alder:
3 mdr.
Putning og MME
Kære Helen,
Tak for dine svar, råd og ekspertise, som vi har haft stor gavn af.
Har dog lige et par spørgsmål mere ang. putning og modermælkserstatning.
Vores søn på 3 mdr bliver delvis ammet og får suppleret flaske med modermælkserstatning, da jeg ikke altid har nok mælk selv. Det er dog ligesom om, at jeg har fået mere mælk, da jeg har forsøgt at øge mælkeproduktionen med alle tricks og ting man kan gøre, særligt at lægge ham til bryst så tit som muligt. Så han starter med at blive ammet nogle gange kun det ene bryst men om aftenen begge bryster, han spiser i ca. 10-20 min. Han kommer op for at bøvse men han bøvser ikke meget og gylper så godt som aldrig.
Derefter skifter jeg ham, vi snakker, synger og han pludrer og smiler. Han bliver lagt på maven og får trænet ryg og nakke. Efter kort tid begynder han at blive små ked af det og klynke lidt. Jeg prøver så at tilbyde ham brystet igen, men så vrider han sig og vender sig væk. Han bliver også tilbudt flaske og nogle gange særligt om aftenen eller hvis han kun er blevet ammet sidst tager han let 90 ml modermælkserstatning. Så det er ikke altid at brystet er nok. Det hænder dog også at han også afviser flasken.
Hvis han får flaske prøver jeg igen at bøvse ham og cykle med hans ben og bøje dem let op mod maven samt massere hans navle let for at modvirke mavekneb, da hans gråd fortsætter og tænker det måske kan være mavekneb. Gråden bliver højere og stopper ikke førend jeg holder ham tæt ind til mig kind mod kind eller lægger mig sammen med ham ind i soveværelset. Så begynder putte ritualet, hvor han stadig ligger og små klynker lidt, spiser sine hænder/fingre, og da jeg ikke tror han er sulten får han sutten som han sutter kraftigt på. Han bliver svøbt i et tæppe og med sin dyne let henover også. Han får sin sovebamse som spiller den samme sang igen og igen og jeg ligger hos ham og aer ham på kinden og mellem øjnene. Det tager som regel ret lang tid førend han falder helt til ro og langsomt overgiver sig til søvnen, sådan kan vi ligge i en time eller længere tid. Tilsidst falder han til ro med sutten i munden og taber den tilsidst og sover så tungt gerne 3 timer hvad enten det er dag eller nat.
Han har tunge tissebleer flere gange i døgnet men afføringen kan der gå flere dage ja næsten op til en uge imellem. Når han så endelig har kan man se han presser og bliver meget urolig og så kommer der meget afføring, som dog ikke er fast men flydende gullig/grønlig.
Jeg troede først han havde forstoppelse, og måske derfor han græder så meget, men er ikke sikker på om hans gråd og at han er ked af det skyldes mavekneb eller måske at han er overtræt/overstimuleret eller måske sulten, men kan han næsten ikke være, da han blir tilbudt både bryst og flaske, og når han ikke tager det og virker afvisende tænker jeg det ikke kan være det.
Mit spørgsmål er så, hvorfor han er begyndt at græde sådan hver gang efter mad og inden han skal puttes? Kan man lære at tolke/ læse og forstå deres gråd? Han er maks vågen 2-3 timer ad gangen, da jeg er meget påpasselig med at han ikke bliver overtræt efter dine råd.
Om dagen sover han gerne 3 timer ad gangen en lur om formiddagen til over middag og igen sidst på eftermiddagen. Om natten er han begyndt at sove ml 3-5 timer i træk og bliver kun ammet om natten.
Jeg er i tvivl om hvad hans urolighed, utilfredshed samt gråd skyldes, og hvad jeg kan gøre eller forsøge som jeg ikke allerede gør? Er det normalt at en putning skal være sådan og tage så lang tid at få ham til at falde til ro og sove? Er der noget andet jeg kan gøre eller gøre anderledes?
Desuden vil jeg også høre om jeg evt skulle forsøge af skifte modernælkserstatningen mærke. Han får alt fra 1-3 flasker MME om dagen NAN1, men måske jeg skulle prøve Grøn Allomin eller Nan HA som jeg har hørt begge skulle være gode mod sarte maver og forstoppelse, hvis det er det han har? Hvad er bedst til ham? Han er født en mdr for tidligt og er der noget med at Grøn Allomin ikke anbefales så?
Ser frem til at høre fra dig og dine altid gode svar.
På forhånd tak
Hilsen
Den bekymrede mor