Svar: Hvordan hjælper jeg min lille datter?
3. november 2013
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Den rytme du beskriver, måden din datter sover på, er aktiv på, opmærksom på - det lyder meget alderssvarende og helt som man må forvente af en pige i 4 måneders alderen.
Det er rigtig godt at du er opmærksom på din datters søvn. Små børn har brug for at sove meget og har brug for flere lure i løbet af en dag for at trives og udvikles og det er en rigtig god idé at hjælpe barnet med at få søvn - når vi sover, så bearbejder vi alle indtryk og stimuli vi har fået, man kan sige at vi bliver både stærkere og klogere af at få vores søvn:)
Vores søvn består af forskellige stadier og en normal søvn vil indeholde perioder hvor vi sover let, perioder hvor vi sover dybt og perioder hvor vi drømmer. Små børn har ikke samme søvnmønster som voksne, det ændrer sig stille og roligt i takt med at barnet bliver ældre og netop i 3-4 måneders alderen sker der ofte en ændring i søvnens sammensætning og det kan godt være det, der spiller ind hos jer. For ofte vil man se at børn har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen i denne alder, de har brug for hjælp til at koble fra, brug for hjælp til at blive skærmet, brug for hjælp til at slappe af i kroppen - og når de så sover, så sover de ofte kortere lure. Børn i denne alder har ofte tendens til at powernappe lidt.
Der sker, som du selv er inde på, rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres datter lige nu. Hun er meget bevidst om verden omkring sig, hun føler rigtig meget med i hvad der sker, hun skelner mere og mere tydeligt om I er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller far osv. Og denne udvikling, dette udviklingsspring spiller ind på hendes søvn og gør at hun ofte ikke vil sove så længe om dagen. Det kan virke som om at hun ikke vil slippe det hele, men har brug for at få det hele med - og jeg tænker at det er derfor du lige nu oplever at det at putte hende nogle gange kan trække længere ud og kræver lidt større indsats fra din side.
Det kan være en god idé at arbejde på at hun sover 3 lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, må man så vurdere, hvor tidligt barnet skal i seng om aftenen. Og den plan du skitserer lyder faktisk til at indeholde 3 lure - men måske kæmper du for meget med hende om aftenen og prøver at putte hende for tidligt. Det er nemlig ikke usædvanligt at børn i 3-4 måneders alderen sover deres 3 lur så sent, at de ikke går i seng før kl. f.eks. er 22 og mange forældre bliver bekymrede fordi de har en forventning om at børn sover kl. 20 om aftenen ... Men sådan er det altså ikke nødvendigvis i denne alder. Og derfor skal du måske om aftenen lade lillesøster være vågen imens du putter lillebror og efter han er puttet - udnytte at hun lige nu gerne vil snakke, pludre lidt osv. og måske ikke sover så meget om aftenen.
Hvis børn er trætte og tydeligt har behov for at sove, så skal de naturligvis have lov til at sove, så man skal ikke holde barnet vågen mod barnets vilje ... MEN, nogle gange er det også vigtigt at aktivere barnet og ikke tolke hvert gab som behov for søvn. At barnet gaber, pylrer og virker urolig kan også være et udtryk for at barnet keder sig og har brug for at blive aktiveret. Og netop med den alder jeres datter har nu, så er det en rigtig god idé at aktivere hende i hendes vågne perioder, give hende masser af fysisk og mental stimulation, udnytte hendes lyst til at opleve og mærke verden og hvad der sker omkring jer.
Hun er ikke et spædbarn mere, men en aktiv lille baby og hun skal behandles sådan. Derfor er det super vigtigt at aktivere hende og lege med hende, når hun er vågen og så hjælpe hende med at falde til ro og overgive sig til søvnen, når det så er tiden - og det er det ofte efter 2-3 timers vågenhed i denne alder.
Så om dagen skal du altså prøve at finde balancen mellem at aktivere hende og "holde hende vågen", der hvor hun har brug for det og så skærme hende og hjælpe hende med at finde roen, når det er nødvendigt og få hende til at sove de vigtige lure, som hun naturligt har brug for.
Derudover så er det rigtig fint at du er begyndt med lidt skemad og det er rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad når hun vågner og tilbydes brystet inden hun skal sove. Det er vigtigt at du holder mængden af skemad på et niveau, hvor hun stadig indtager mælk nok - det er altså bedre at give hende 1/2 dl. grød sammen med lidt vand af kop og så tilbyde hende brystet inden hun skal sove, end at give hende 1 dl. grød eller mere og hun så afviser brystet eller ikke drikker helt nok hos dig. Hendes mælkeindtag skal stadig være hendes hovedindtag og skemaden kommer ud over det vanlige indtag af mælk hun normalt har behov for.
Og du må faktisk gerne også en gang imellem lægge dig med hende i dobbeltsengen, trække gardinerne for, sørge for kølig luft i soveværelset og så amme hende i din seng, når hun skal sove og lade hende ligge der. Du kan hvile dig sammen med hende og få slappet lidt af, du kan evt. amme hende en ekstra gang, hvis hun efter 30-40 minutter måske viser tegn på at ville vågne og på den måde hjælpe hende videre i søvnen - det er helt okay med den alder hun har. Hvis du lader hende ligge, så skal du naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af din seng. Men netop det at du ligger sammen med hende og ammer hende, kan nogle gange hjælpe hende til at koble fra og give den ro, som er nødvendig - og det er bedre at du bruger 1.5 time på at hvile sammen med hende end at du bruger 1.5 time på at blive mere og mere frustreret, fordi hun ikke kan overgive sig til søvnen :)
Med hensyn til at vække hende om morgenen, så synes jeg ikke I skal begynde på dette endnu. Lige nu er den rytme du beskriver helt alderssvarende, og jeg synes det er rigtig fint at lade hende vågne af sig selv. I takt med at hun bliver ældre, når hun f.eks. i 6-7 måneders alderen begynder at få mere skemad skal have morgenmad, frokost og aftensmad som en fast rytme i løbet af dagen, så vil det være rigtig fint at måltiderne serveres til samme tid hver dag og det bliver således naturligt at stå op tidspunktet også er ens:) Men lige nu skal hun have lov til at vågne af sig selv.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske