Brev:
Hvordan hjælper jeg min lille datter?
3. november 2013
Alder:
4 mdr.
Hvordan hjælper jeg min lille datter?
Hej Helen
Min datter på 4 1/2 måneder er begyndt at have svært ved at falde i søvn af sig selv. Hun har ellers fået en god rytme.
Hun vågner om morgen ca 06.00 bliver ammet og kommer med nedenunder når min søn på 18 måneder spiser morgenmad.
De bliver skiftet og kommer i tøjet begge to, og vi går som regel i dagplejen klokken halv otte og er hjemme igen klokken lidt over otte. (Alt efter om vi har handlet eller jeg har snakket i dagplejen).
Hun falder i søvn imens vi kører i barnevogn derom. Og vågner igen mellem 8.00 og 9:30 for at blive ammet og få en smule grød. Det tager hun godt imod. Åbner munden og spiser det som regel med stor fornøjelse. Og det virker som om det har gjort nætterne mere rolige igen og hun sover længere om formiddagen og sidst på eftermiddagen, end hun ellers har gjort længe.
Hun bliver skiftet og vi leger gerne. Som regel kan hun godt ligge på maven og møve sig lidt frem, eller vende sig fra mave til ryg, eller ryg til mave. Hun griber godt fat i tingene og leger med em, og får også en sluder med mor eller sit legetøj. Hun er som regel god til at klukle, men synes det er faldet en smule af på det sidste. Tror hun godt kan have et tiger spring.
Hun leger heller ikke så længe af gangen, men bliver sur hvis hun ligger på tryggen. Og hun græder virkelig hjerteskærende og vil gerne være tæt på mig.
Hun bliver ammet og lagt til at sove igen ved middagstid eller der efter. Men hun har problemer med at falde i søvn af sig selv. Jeg må amme hende, bøvse hende af, gå med hende, ligge hende fra mig, og så bliver hun ked af det. Jeg kan gå med hende igen, og ligge hende lige der, hvor hun er ved at falde i søvn både ti og tolv gange. Her sover hun som regel kun en time, og det er fint nok når hun sover igen, når vi går om og henter hendes bror.
Efter hun har sovet, leger vi igen og hun bliver ammet og gjort klar til at sove igen. Her falder hun også i søvn på turen om efter den store. Det sker som regel meget hurtigt. Det er som om hun ved at det er sovetid. Hun sover gerne når vi kommer hjem og jeg kan lege med den store og gøre de sidste ting klar til aftensmaden. Her får hun også en smule, men det har mest været kartoffelmos eller gulerodsmos eller grød.
Hun leger lidt sammen med den store. (Det er en fornøjelse at have en så sød og kærlig dreng, der gerne vil give sin søster både sut, nusseklud og legetøj) Hun bliver som regel træt mellem halvsyv og otte. Jeg prøver at amme hende og ligge hende fra mig, men hun har meget svært ved at falde til ro. Det kan godt tage den halv anden time, og nogen gange har jeg været alene med dem begge, så jeg også står for putte den store, som er klokken syv. Og for det meste har jeg fået hende til at sove først, og får lagt den store, inden hun igen vil have hjælp til at falde i søvn.
Jeg når og gå med hende og må næsten amme hende igen, ført jeg kan få ro på hende. Så vågner hun igen klokken 22:00 og nliver ammet. Her ligge jeg hende bare over og hun sover igen.
Hun vågner igen klokken halv to, og her er det næsten umuligt at få ro på hende. Hun sluger mælken og har svært at falde til ro bagefter. Hun ligger og kommer med presselyde og fægter med arme og ben. Hun kan godt tro hun skal ligge og pludre for til sidst at må op og går med ligges, gå med og ligges. Det kan tage til næsten 04.00 Hvor hun er blevet ammet igen og næsten falder i søvn. Og sover til klokken 6 og så starter dagen jo forfra.
Hun er forkølet stort set altid. Snottet sidder fast og det kan selvfølgelig drille hende. Har prøvet at give hende saltvands dråbe flere gange og det tager også det værste, men hvor er hun ked af det, når hun får det. Også er der maven. Hun har ikke lavet mange store bleer om natten, men er begyndt på det en gang imellem og hun bliver selvfølgelig skifte. Så er humøret højt.
Hvornår må de sidde i højstol? Og hvad kan vi gøre for at hun får det bedre? Sundhedsplejersken roser hende og siger hun er meget opmærksom og aktiv. Hun suger derfor tingene meget til sig, og jeg synes vi prøver at give hende en strukturet hverdag?
Et andet spørgsmål er om man skal vække dem om morgen, hvis de ikke står op af sig selv? Der er en del meninger om det, men hvis de får lov at sove en time mere i weekenden, kommer de jo ud af rytme. Og vores store dreng er nem at ligge i seng. Der kommer selvfølgelig perioder hvor det tager langt tid, men for det meste siger vi bare godnat til fire billeder og ligger ham i seng.
Tak for dine gode råd, de plejer at virke.
Hilsen
en bekymret mor som bare vil sine børn det bedste