Svar: Putning til nat
2. november 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev :)
Rigtig mange forældre oplever en ændring i deres børns søvn og madvaner i 3-4 måneders alderen. Ofte vil børn i denne alder begynde a sove lidt kortere lure i løbet af dagen og de vil ofte også have en længere vågenperiode om aftenen. Rigtig mange børn vil i denne alder ikke gå i seng og vil ikke være parate til at sove før klokken måske er 22, og som forældre bliver man naturligt frustreret, hvis man tror at børn skal sove allerede kl 20 ... Derfor kan aftenerne nogle gange godt blive lidt en "kamp", fordi forventningerne til barnets søvn er lidt anderledes end man måske tror.
Små børns søvn er ikke sammensat helt som den søvn vi voksne sover. Det spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har, men skifter meget hurtigt mellem at sove drømmesøvn, det der også kaldes aktiv søvn og så at sove en mere stille søvn. Men netop i 3-4 måneders alderen begynder barnets søvn at indeholde lidt flere søvnstadier og begynder således at minde mere og mere om den søvn vi voksne sover. Og det betyder at jeres datter godt kan begynde at sove lidt mere kortvarige lure, hvor hun vågner op og har svært ved at sove videre, fordi hun har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet.
Hun har også en alder nu, hvor hun begynder at blive mere bevidst om verden og hvad der sker omkring hende. Hun bliver let forstyrret når hun spiser og kan have svært ved at koncentere sig om flasken. Hun er lige nu meget opmærksom på alt hvad der foregår omkring hende, hun kommunikerer mere bevidst, bruger sig selv mere og mere motorisk, flytter på sig under søvn osv. Det gør alt sammen, at det med mad og søvn lige nu kan give lidt ekstra udfordringer.
Det kan være en god idé at arbejde på en rytme, hvor hun hjælpes til at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og alt efter hvor sent hendes lure ligger og hvor lange de er, så vil det naturligt påvirke hendes puttetidspunkt til natten og som sagt sover mange børn i denne alder sent. Hvis hun ofte starter dagen mellem kl 8-9, så vil hendes første lur måske ligge omkring kl 11 og hendes middagslur måske ligge omkring kl 14 - og så vil hendes 3 lur ligge omkringi det tidspunkt, hvor I normalt spiser aftensmad, måske kl 18/19... og så vil hun naturligt ikke kunne blive puttet allerede kl 20, men vil måske først være parat til at sove kl 22 - det afhænger helt af hvad tid hun i øvrigt sover på.
Samlet vil børn i jeres datters alder ofte have behov for 15 timers søvn i døgnet. Det kan være fordelt sådan at hun sover 5 timer samlet i løbet af dagen og måske 10 timer om natten. Det betyder at hvis hun f.eks. puttes kl 22 så vil hun sove til kl 8 næste morgen - altså 10 timer. Og så vil hun måske sove 1.5 time om formiddagen, 2 timer til middag og 1.5 time sidst på dagen. Det kan naturligvis også være anderledes fordelt, men det kan måske hjælpe dig til at se, hvad du kan forvente lige nu og med den alder hun har :) Og det er trods alt bedre at hun er vågen om aftenen end om natten...:):) Hun vokser fra det, hendes rytme ændrer sig hele tiden og de fleste børn vil når de er omkring 6 måneder trives med et puttetidspunkt omkring kl 20, som de fleste forældre ofte også trives med:)
Du kan læse mere om søvn i denne alder i min bog "Helens bog om børn og søvn" - håber det kan hjælpe lidt videre :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske