Svar: Baby spiser lidt og tit
2. november 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din datter er rigtig god til at optage næringen af den mælk hun indtager - hun spiser generelt mindre end hendes udregnede behov, men hun vokser som hun skal og trives med det - og det er okay :)
Jeg synes ikke du skal begynde at trække hendes måltider, så der går 3 timer imellem. Det er rigtigt, at det naturligt kan give lidt ro i maven, men hun lyder til at trives bedst med at mælken deles og gives af to omgange og jeg synes ikke du skal ændre denne rytme - og slet ikke med ekstra gråd til følge. Dertil kommer at rigtig mange børn i 3 måneders alderen netop ofte trives bedst med at få måltidet delt i to, så de får lidt at spise, når de vågner og derefter leger de, I pludrer osv. og så får hun naturligt mælk som en fast del af sit putteritual - hvis din datter blev ammet, ville hun højst sandsynligt have denne rytme, så for mig lyder det som om at hun har en naturlig rytme og hun skal have lov til at have denne rytme, også når hun får flaske - man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer.
Derudover så er det en rigtig god idé at holde fast i at mælk indgår som en fast del af hendes putteritual - det vil for det første hjælpe hende til at falde bedre i søvn og også hjælpe til at sove en længere lur. Derudover vil det hjælpe jer til en bedre rytme fremover. For når hun om et par måneder begynder med lidt skemad, så vil det være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun tilbydes lidt skemad, når hun vågner og sammen med dette får lidt vand af en kop - og så tilbydes flaske inden hun skal sove. Så flasken at sove på er vigtig og skal du naturligt stadig give hende og nej hun skal under ingen omstændigheder skrige sig i søvn.
Det lyder som om at hendes mave fungerer fint. Det lyder som om at hendes rytme er alderssvarende. Det lyder som om at hun optager næringen fra mælken rigtig godt. Det lyder som om at hun trives - jeg synes du skal lade hende spise som hun gør, for hun trives lige nu med dette og jeg tænker at jeres rytme lige nu også vil være god for jeres rytme fremover :)
Fortsat held og lykke og håber at ovenstående giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske