Svar: Må børn få salt og hvormeget salt må de få?
27. juli 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Heidi
Der er stor forskel i saltindholdet i forskellige mælketyper. Modermælk indeholder ca 150 mg/l, modermælkserstatning mellem 150-200 mg/l og sødmælk ca 450 mg/l.
Salt har betydning for vores væskebalance og vores muskel og nervefunktion. Hos voksne er der en sammenhæng mellem saltindtag og blodtrykket, men man har ikke kunne vise en tilsvarende sammenhæng hos børn.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at saltindholdet i børns kost ikke ligger over 0,5 g/MJ. Det betyder at indholdet i modermælk og modermælkserstatning er lavt og ikke udgør en risiko, men at indholdet i sødmælk er for højt, hvorfor ernæring med ren sødmælk blandt andet frarådes.
Hvis man bor i et område, hvor der er højt indhold af salt i drikkevandet, udgør det ingen sundhedsrisiko at anvende vand med et saltindhold på op til 200 mg/l til fremstilling af modermælkserstatning, men det relativt høje saltindhold er ikke optimalt.
Sundhedsstyrelsens retningslinier siger endvidere, at man ikke aktivt bør tilsætte salt til barnets mad, dels fordi det er unødvendigt og dels fordi man ikke bør vænne børn til en salt smag. Små børn kan godt spise af familien mad, hvis den ikke har et meget højt indhold af salt. Foreksempel er det ikke nødvendigt at koge barnets grøntsager for sig selv for at undgå den saltning, man normalt bruger til kogte grøntsager.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske