Svar: Gør jeg hende en bjørnetjenste?
17. oktober 2013
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det anbefales at børn i 1-3 års alderen går over til at drikke letmælk. Indholdet af kalk, vitaminer osv. er ens - det er kun fedtindholdet der er forskelligt.
Det anbefales også at variere de forskellige typer af fedtstof du giver din datter. Det vil således være rigtig fint at du bruger smør, smørbareprodukter, plantemargarine og lignende på brødet, ligesom hun også meget gerne må få forskellige olier. Prøv generelt at variere jeres brug af forskellige fedtstoffer i hverdagen, når du laver mad.
Med hensyn til "fedt til hjernen", så er det især de flerumættede fedtsyrer som Omega 3, vi har brug for. Disse fedtsyrer findes især i fede fisk. Omega-3 fedtsyrer er livsnødvendige for os mennesker, og vi skal have dem tilført via kosten. Derfor er det vigtigt at du lærer din datter at spise fisk og giver hende fisk flere gange om ugen. ...
...
Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser fisk og fiskeprodukter frem for fiskeolie-tilskud. Når vi spiser "frisk fisk", så får vi ud over omega-3 også vigtige vitaminer og mineraler som D-vitamin, jod og selen. "Frisk fisk" er f.eks. også fiskeprodukter som makrel i tomat, fiskefrikadeller, marinerede sild og torskerogn.
Det fedt vi får fra kød og mejeriprodukter skal vi have mindre af. Det kan øge risikoen for hjerte-kar-sygdomme og diabetes. Derfor anbefales det at vi erstatter noget af dette fedt med planteolier og fisk.
Så mit svar til dig vil være, at det er godt at du er opmærksom på at din datter stadig skal have fedt. Det anbefales dog at du giver hende letmælk og letmælksprodukter, det vil sige med 1.5% fedtindhold og så vil det være rigtig godt at du varierer hendes indtag af forskellige fedttyper - og f.eks. giver hende fisk :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske