Svar: Græder, klynker, skriger i søvne
17. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Christinna
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din dreng drømmer rigtig meget og at hans gråd, klynken og skrig sker i drømme. Det er naturligvis ikke rart at høre ham græde voldsomt, som var han stukket af et insekt, men det er ikke farligt, og det er som regel noget han vokser fra.
Nogle børn vågner med gråd, og det handler ofte om at de vågner direkte fra den dybe søvn. Nettop med den alder jeres dreng har nu, så begynder hans søvn at indeholde flere stadier. Hans søvn begynder i sammensætning at minde mere om den søvn du selv sover, og derfor vil du godt kunne opleve, at han nu virker til at sove lidt forskelligt alt efter om det er i starten, i midten eller tilsidst i en søvnperiode.
Når børn vågner direkte fra det stadie af søvn, som vi kalder for "dyb søvn", så vil de ofte vågne med gråd og kan faktisk være meget kede af det. Det ændrer sig som sagt i takt med at han bliver ældre og skyldes ikke at du gør noget forkert. Det er en del af den udvikling han går igennem lige nu, og skyldes at der sker rigtig meget med ham både motorisk og mentalt - og altså i sammensætningen af hans søvn.
Det bedste du kan gøre er at berolige ham. Nogle gange vil det være bedst hvis du med dine hænder kan lulle ham videre i søvnen, hvor han ligger, evt. give ham en sut, trille lidt med barnevognen, svinge ham i slyngevuggen eller lignende. Andre gange vil du være nødt til at tage ham op, evt. give ham lidt mælk, vugge ham lidt i dine arme eller lægge dig med ham, så han mærker dig tæt på og så kan han sove videre igen.
Det kan naturligvis ikke udelukkes at han også kan vågne med skrig på grund af smertejag - det kan være smerter fra maven eller måske ørerne. Hvis du oplever at han generelt græder, vågner med gråd eller virker utilpas, så vil det være en god idé at få ham tjekket hos lægen :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske