Svar: Tidlige morgner og dagsrytme (igen)
17. oktober 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Ivans mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at I fra starten har fundet en plan, som I synes fungerer nogenlunde for jer og spørgsmålet er om ikke tiden er nødt til at arbejde lidt for jer.
Det lyder som det rigtige du gør, når du forsøger at strække stå op tidspunktet lidt og dermed lader ham ligge og pludre lidt i sengen, ligesom du forsøger at holde ham vågen og aktiv, før han så puttes til sin formiddagslur.
Hvis du synes at eat-awake-sleep-rytmen fungerer for jer, så kan du naturligvis godt bibeholde den. Jeg anbefaler dog at man giver mælk som en fast del af putteritualet, fordi det at sutte og drikke sin mælk får barnet til at falde til ro og samtidig hjælper det ofte barnet til at sove længere og bedre lure. Derudover spiser børn ofte lidt mere skemad, hvis de starter med dette, når de vågner af en lur og når man så topper op med mælk efterfølgende, så får barnet samlet mere, end hvis de har maven fyldt med mælk og så skal spise skemad. Det er derfor min erfaring at de fleste børn trives bedst med skemad-aktivitet-mælk-søvn...
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine tider vil derfor se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske - de morgener hvor han vågner allerede kl 05, vil det være naturligt at give ham en flaske, som han kan sove videre på.
Morgen 7.30: Morgengrød, vand af kop.
Formiddagslur (og puttes her uden flaske)
Frokost 11: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 12.30. Jeg vil foretrække at lægge flasken her, både fordi det sikrer en bedre middagslur, men også fordi der så ikke går alt for mange timer fra morgenflasken.
Eftermiddag 15: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop og tilbydes også flaske om eftermiddagen
Powernapper 20-30 minutter.
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19 - jeg anbefaler at give flaske som en fast del af hans putteritual til natten...
Sen aften 23.30: Flaske - får som nu sit drømmemåltid
Dette er mit forslag, men du kan som sagt vælge at køre din egen rytme og holde fast i det du gør lige nu, hvor du tilbyder mælk før han får skemad og hvor han puttes uden at få noget - og her er så lidt tanker med på vejen:
Ud fra din plan, så får jeres dreng lige nu flaske tidlig morgen, formiddag, eftermiddag og sen aften - altså fire flasker i alt. Jeg anbefaler normalt først fire flasker i 7 måneders alderen og det vil her ofte være flasken om formiddagen og flasken om eftermiddagen som forsvinder. Lige nu tænker jeg derfor at du skal bibeholde de fire flasker i døgnet, for at din dreng får mælk = væske nok.
I 8-9 måneders alderen vil de fleste børn trives med 3 flasker i døgnet. Disse ligger ofte hensigtsmæssigt inden middagslur, aften og sen aften. Hvis du vil holde fast i den nuværende rytme, så kan du prøve at trappe ud af flasken kl 10.30. Hvorvidt han vil kunne undvære flasken om eftermiddagen kl 14.30 afhænger dog af hans samlede indtag og hans evne til at drikke af en kop, for lige nu giver du jo ikke flaske før han puttes til natten. Det kan derfor være svært at fjerne flaske om eftermiddagen, da hans behov for mælk = væske jo som sagt skal dækkes.
Normalt vil man i 7 måneders alderen erstatte flasken om eftermiddagen af et mellemmåltid f.eks. en flerkornsgrød eller lignende, men mælkeindtaget er stadig vigtigt og må derfor prioriteres hos jer.
Flasken der normalt gives inden putning til natten ca kl 19.30-20 er den flaske, som børn får til de slipper flasken helt - det er altså den flaske, som barnet har længst tid. Da jeres dreng slet ikke får denne flaske, så skal hans behov for mælk naturligt stadig stilles og de sidste flasker som han vil få vil sandsynligvis ligge sen aften og tidlig morgen eller eftermiddag og sen aften...
I må se hvad tiden bringer og hvad han på sigt vil trives bedst med.
Flasken tidlig morgen, vil højst sandsynligt kunne hjælpe ham til at sove lidt længere og det samme kan en flaske inden middagsluren - jeg tænker derfor at du skal overveje om I skal ændre jeres rytme eller om I vil holde fast i den rytme I har. Som udgangspunkt skal man jo ikke ændre noget, som man synes fungerer - men fungerer det eller kunne det tænkes at han ville sove bedre og få bedre rytme, hvis du byttede rundt på skemad og mælk ...? :) At han får mælk inden han skal sove betyder ikke at han skal falde i søvn med flasken i munden og blive uhensigtsmæssigt afhængig af sin flaske :)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske