Svar: Spisetid - 12 mdr.
16. oktober 2013
Alder:
12 mdr.
Kære Hanna
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at jeres dreng gerne vi spise selv, og at han har en naturlig glæde for maden - det er vigtigt at holde fast i:)
Men det er naturligt frustrerende, når han endnu ikke mestrer helt at spise selv og samtidig ikke rigtig vil have at I hjælper ham. Han har en alder lige nu, hvor han naturligt spiser mere selektivt. Alt kommer ikke bare automatisk i munden, men maden skal undersøges på andre måder. Han kan finde på at tygge på maden og tage den ud af munden, for at se, hvordan den ser ud, når den er tygget. Han vil hellere smatte maden ud mellem fingrene og fornemme, hvordan det klistrer, end han vil spise det. Han flytter maden fra tallerkenen og ud på bordet, skubber maden fra bordet og ned på gulvet, vender måske tallerkenen på hovedet, banker skeen i bordet, kommer mad op i glasset osv. alt sammen fordi han er igang med at undersøge og mærke og opleve verden.
Han undersøger naturligvis også hvad det gør ved jer ... Og han er så bevidst nu at han godt ved, at han kan få en særlig reaktion fra jer, når han afviser den mad I giver ham. Og så sker der ofte det, som I beskriver - at I sidder på hver side af ham og diskuterer, hvad næste træk nu skal være. Nogle forældre laver andre retter, nogle lokker med belønning, nogle begynder at lege med maden eller bruger legetøj ved bordet - og jeres dreng er nu blevet centrum for middagsbordet og det er I nødt til at få ændret på.
Det er derfor en rigtig god idé, hvis I kan prøve at flytte ham ned for siden af bordet, så han ikke længere sidder for bordenden med mor og far på hver side. Det er nemlig rigtig vigtigt at han får madro og at han ikke oplever kontakt fra jer fra begge sider.
Han er sandsynligvis for lille til selv at mestre at spise med en ske, de fleste børn er omkring 16 måneder før det helt kan denne teknik. Indtil da vil barnet ofte dreje sit håndled og det betyder at maden falder af skeen, før den rammer munden. Det er naturligt frustrerende og barnet bliver ked af det og irriteret. En gaffel fungerer dog meget bedre og det vil være en rigtig god idé at I prøver at lade ham spise med gaffel. Meget gerne med to gafler, så I hjælper ham med at få mad på den ene gaffel, som han så fører til munden, I kommer mad på den næste, så bytter I og han spiser selv, I kommer ny mad på den tomme gaffel, I bytter og han spiser selv.
Det er også vigtigt at I både anerkender hans lyst til at mærke, undersøge, lave lyd osv. og også får sat nogle grænser for, hvad der er okay og hvad der ikke er. Naturligvis med respekt for ham og han naturlige lyst til at lære :)
Hvis han har tendens til at ville lege med maden, så sørg for at han uden for måltiderne får stillet sin lyst til at undersøge, mærke og lave lyd. Hvis han fascineres af mad der smattes ud mellem fingrene, mad der klistrer osv. så vil det være rigtig godt at bage boller og lade ham sidde med bolle dej i hænderne. Hvis han fascineres af at lave lyd, banke med tallerken og ske i bordet, så anerkend lysten til lyd ved at give ham et hammerbræt, en tromme eller lignende, som han kan lave lyd med. Hvis han fascineres af at komme mad op i glasset for at se mælken løbe ud over det hele, så lad ham lege med vand og sand :)
Jo mere I kan aktivere og stimulere ham og hans lyst til at undersøge uden for middagsbordet, jo større sandsynlighed er der for at han vil kunne koncentrere sig om at spise og ikke vil lege med maden, når I så sidder ved bordet.
Sørg også for at maden er overskuelig for ham. Giv ham mad af ensfarvede tallerkener eller giv ham kun små hapsere af gangen, så han ikke skal koncentrere sig for meget. Når han har spist 3 hapsere, så kan han få lidt flere.
Fortæl ham hvad I gerne vil have ham til i stedet for at have fokus på det, som han gør forkert. Sig f.eks.: "Ind i munden skat, ind i munden, mmm mam mam, smager godt" eller lignende, så han hører hvad det er der sker nu og så fokus er at spise og det på en positiv måde. Det er bedre at fortælle, hvad I gerne vil have ham til i stedet for at sige nej, nej, nej hele tiden :)
Og så har han måske brug for et mellemmåltid mere om eftermiddagen - det er vigtigt at han ikke bliver for sulten, for så kan han naturligt ikke koncentrerer sig om at spise og bliver ked af det, fordi det ikke går hurtigt nok... og det er vigtigt at han ikke er for mæt, for så har han naturligt ikke så meget lyst til at putte i munden men vil i stedet begynde at lege mere med maden.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret med kogte grøntsager, ris, pasta, stykker af frikadelle osv. Må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Middagslur
Tidlig eftermiddag 14: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Sen eftermiddag 16: En portion tykmælk, A38, yoghurt eller lignende med revne æbler eller lidt rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Almindelige børnevenlige retter. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød eller måske bare en banan.
Får flaske eller lidt mælk af kop. Får børstet tænder og puttes til natten ca kl 19.30-20.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske