Brev:
Spisetid - 12 mdr.
16. oktober 2013
Alder:
12 mdr.
Spisetid - 12 mdr.
Kære Helen,
Vores søn er 1 år gammel. Han har længe fået en alsidig kost, og spiser/smager velvilligt på alt, vi stiller foran ham. Han er nysgerrig og overordnet glad for mad.
Ved spisetid placeres sønnike for bordenden med far og mor på hver side. Og så er det, at det hele bliver lidt kaotisk og dramatisk. Han vil selv! Spise, holde skeen, holde vaskekluden, holde koppen. Han reagerer lidt voldsomt med hyl og vræl, kaster sig tilbage i stolen og smider maden på gulvet, når vi prøver at få lidt kontrol over situationen. Han har stort set altid fået lov til at spise selv (undtaget grød, naturligvis) samtidig med, vi også har madet ham.
Han får eftermiddagsmad kl. 14. vuggestuen, og vi vurderer at spisetid kl. 17:30 passer fint med hans rytme.
Har vi grebet det helt forkert an fra starten, med at lade ham spise selv? Er det derfor, han ter sig sådan nu, med at kaste med maden og blive halvvejs hysterisk?
Hvordan håndterer man på bedste vis at give en 1-årig mad, så det bliver en god oplevelse. Og kan vi nu bruge ordet 'nej', og forvente at han forstår det?
Han VIL sidde med sin egen ske, så vi har prøvet at bytte frem og tilbage med en ske, hvor der er mad på. Det var en moderat succes.
Vi bliver begge meget engagerede i at måltidet skal gå godt, så ofte ender vi begge med at prøve at lokke mad i ham, tilbyde ham vand osv., så det kan nok også godt blive lidt forvirrende for ham - må vi desværre indrømme.
Jeg ser frem til dit svar :o)
Hilsen Hanna