Svar: Søvn 14 1/2 måned
16. oktober 2013
Alder:
14 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne sove en lur dagligt og det kan derfor godt tænkes at din dreng stille og roligt er på vej til dette og at det er derfor han nu er svær at putte til sin middagslur. Han sover dog en ret lang formiddagslur og hans protest mod at sove middagslur kan derfor også handle om, at han måske ikke er helt træt nok, når han puttes kl 14..
Gennemsnitligt vil hans søvnbehov være 13 ½ time, ofte fordelt sådan at han sover måske 11 timer om natten og 2 ½ time om dagen. Jeres dreng sover fra 19.30-05, det vil sige i alt 9 ½ time om natten og ca 3 timer i løbet af dagen. Altså lidt mindre end gennemsnittet, men det er stadig okay.
Spørgsmålet er derfor om han vågner kl 05, fordi han reelt ikke behøver sove mere eller om han vågner af anden årsag ...
Han har en alder, hvor han naturligt drømmer meget og han kan derfor godt vågne af en drøm tidlig morgen. Han er sansynligvis godt igang med at bruge sig selv motorisk, begynder at gå mere omkring på egen hånd og han oplever naturligt verden lidt større, bevæger sig mere bevidst fra rum til rum, oplever og sanser på en anden måde end tidligere - og alt hvad han oplever om dagen, skal naturligt bearbedes i drømme.
Han er stadig også så lille at han ikke helt forstår, hvor I er, når han ikke kan se jer. Han har stadig svært ved at finde ud af at I er lige inde i stuen, når han er på værelset, og at I kan være lige på den anden side af væggen. Han kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke når I går om I er væk i 5 minutter eller i 5 timer, han kan stadig blive rigtigt ked af det, når I går fra ham.
Og børn i denne alder vil ofte også søge ekstra fysisk kontakt. De har brug for lige at være på arm, brug for at holde i hånden, brug for at mærke jer, lige blive taget op, få et kram, for at de derefter er klar til at kunne møde verden igen. Jeg plejer at sige at barnet skal have sit "mor-depot" eller "far-depot" fyldt op, så barnet har noget at tære af, når I er adskilt. Derfor kan hans opvågning tidlig morgen også skyldes behov for at mærke jer og det er derfor rigtig fint at I forsøger at tage ham over i jeres seng og ser om I ved at putte med ham, kan få ham til at sove lidt længere, så dagen ikke starter helt så tidligt :)
Det kan også tænkes at han vågner tidligt om morgenen, fordi han er sulten og det kan være en rigtig god idé, hvis I kan nå at give ham en godnatgrød som en fast del af hans putteritual. Det vil sige at I f.eks. kan spise aftensmad kl 18, herefter kan han komme i bad de aftener, hvor han skal det, få nattøj på osv. og så får han en godnatgrød i køkkenet kl 19.30 sammen med en kop mælk, får børstet tænder og bliver derefter puttet. Dette kan både rykke hans nattesøvn lidt og kan samtidig gøre at han sover bedre om natten - ligesom det kan gøre at han ikke vågner, fordi han er sulten.
Lige nu lyder det som om at han har brug for en lang formiddagslur og jeg synes ikke du skal ændre på dette. Netop når han står tidligt op, så er han naturligt mere træt op af formiddagen og har således brug for den søvn, der ligger der. Men det kan på sigt gøre at han har sværere ved at sove middagslur eller at middagsluren kommer til at ligge meget sent og en del børn trives i denne alder godt med en formiddagslur der måske kun varer 45-60 minutter og hvor de så sover en længere middagslur.
Og faktisk vil netop det, at barnet begynder at sove kortere formiddagslur eller begynder at virke svær at putte om formiddagen ofte være første tegn på at barnet begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Ofte vil det være sådan at barnet nogle dage har brug for to lure og andre dage springer formiddagsluren over.
Hos jer kan situationen dog godt være lidt anderledes. Jeg kan f.eks. forestille mig at han i takt med at han begynder med godnatgrød og dermed rykker sit puttetidspunkt lidt osv. måske begynder at protestere over at blive puttet til sin formiddagslur allerede kl 9, så hans puttetidspunkt stille og roligt ændrer sig og bliver senere og senere. Hos jer kan udviklingen i søvnen derfor godt være, at han stille og roligt rykke sin formiddagslur, så den kommer til at ligge senere og senere og så denne lur bliver til en lidt længere lur midt på dagen og hans middagslur således tilsidst helt springes over. Og det vil naturligvis være helt okay, hvis det er sådan det forløber hos jer.
Din dreng vil normalt have brug for 2 lure dagligt, hvis:
- Han er 12 måneder gammel (eller yngre)
- Han leger, når han bliver puttet, men falder i søvn og sover en time
- Hans humør og overskud tydeligt er bedre, hvis han sover to lure i stedet for kun en lur.
- Hvis han konsekvent falder i søvn, når I kører hjem fra dagpleje eller vuggestue
Din dreng vil ofte kunne nøjes med 1 lur dagligt, hvis:
- Han er mere end 18 måneder gammel
- Han leger i 30 minutter eller mere, når han puttes og enten ikke falder i søvn eller kun sover kortvarigt.
- Hans humør er godt, han leger og virker ikke træt, selvom formiddagsluren springes over.
- Han sover fint og falder fint i søvn når du putter ham til middagslur
- Han falder ikke i søvn på vej hjem fra dagpleje eller vuggestue
Jeg tænker at der hos jer kommer til at ske lidt ændringer i søvnen de næste måneder frem og jeg håber at mit svar til dig idag, giver lidt idéer til hvordan I kan arbejde lidt videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske