Svar: Sover meget om natten og lidt om dagen
16. oktober 2013
Alder:
10 mdr.
Kære lillepigens mor
Tak for dit brev :)
Som du skriver, så sover din datter samlet set det hun har behov for og hun lyder umiddelbart til at trives - hun spiser, er aktiv, har overskud til at være i dagplejen og møde dagen og de nye stimuli og udfordringer den giver - og det er jo godt, det er jo et eller andet sted det vigtigste.
Det er også begrænset, hvor meget du kan ændre på hendes rytme med den alder hun har. Børn i 10 måneders alderen har naturligt tendens til at sove lidt mindre om dagen end vi normalt gerne vil have dem til. Netop i denne alder vil de hellere lege, opleve og mærke verden og tiden skal ikke soves væk. Derfor protesterer de ofte mod at blive lagt til at sove og derfor sover de ofte også kortere lur - når de endelig sover, så sover de ikke helt så længe. Og det er okay, det hører alderen til og der er således ofte tale om en periode.
Jeres datter har dog stadig brug for to lure dagligt og det vil være rigtig godt, hvis hun får en formiddagslur og en middagslur. De dage, hvor hun springer sin formiddagslur over, sover hun ofte en powernap sidst på dagen og det viser mig netop, at hun har brug for de to lure, de to afbræk - men det kan være mere hensigtmæssigt i forhold til hendes nattesøvn og rytme generelt, at det er en formiddagslur og ikke en lur sidst på eftermiddagen hun tager.
Samtidig fortæller du også at hun ofte sover bedst om formiddagen og har tendens til at tage lidt længere lur her, når hun endelig falder i søvn - og det er faktisk rigtig godt. For netop søvnen om formiddagen er særligt god, her kommer hun godt igennem alle søvnen forskellige stadier og får en helt anden kvalitet søvn end hun gør, når hun sover om eftermiddagen.
For at forsøge at få kørt en rytme ind, hvor hun sover formiddagslur og middagslur, så vil jeg anbefale at I nu begynder at starte dagen til samme tid hver dag. Det at have et fast stå op tidspunkt vil naturligt påvirke rytmen resten af dagen og når hun står op til fast tid uanset om det er hverdag eller weekend, så vil det blive lettere at finde et puttetidspunkt om formiddagen, hvor hun rent faktisk er parat til at sove og hvor det kan lykkes at få hende puttet.
Om det skal være kl 06 eller 07 eller derimellem er op til jer, det skal I gøre, som I vurderer vil passe bedst. Og så bør hendes formiddagslur nok ligge lidt senere end den gør lige nu - f.eks. et sted mellem 9-10 (i stedet for mellem 8-9). Det er vigtigt at dagplejer vil være med til at sikre jeres datters formiddagslur og hun kan f.eks. godt starte med at lade jeres datter sidde op i barnevognen eller i krybben, hvor hun nu putter børnene og så lade hende sidde, følge med, imens dagplejer så putter de andre børn. Og når de andre børn er lagt til at sove, så kan dagplejer gå tilbage til jeres datter og lægge hende ned og hjælpe hende med at overgive sig til søvnen. Det at jeres datter starter med at følge med i at de andre puttes, kan give hende ro i kroppen og signalerer samtidig, hvad der skal ske nu og hun vil så måske være mere parat til at sove, når hun puttes.
Hvis hun ikke sover, men bare ligger og kikker, så er det okay. Det er vigtigt at hun får dette afbræk om formiddagen og får slappet af i kroppen - stille og roligt vil hun sandsynligvis begynde at falde i søvn. Hun skal naturligvis ikke være ked af det og dagplejer og I skal ikke kæmpe med hende. Men at give hende muligheden for at sove, vil være rigtig godt.
Og ja, så kan I faktisk også godt rykke på hendes puttetidspunkt om aftenen, så hun stille og roligt kommer til at sove lidt senere, netop ved at flytte tidspunktet med ca 15 minutter af gangen. Nogle aftener vil I kunne flytte fra dag til dag, andre aftener, skal I bibeholde samme puttetidspunkt flere aftener i træk, men man kan godt forsøge at putte først 18.45, så kl 19, så 19.15, så 19.30 - hvis det er dette tidspunkt I tænker vil kunne fungere godt fremover.
Ved på den måde at starte dagen til samme tid (så søvnen ikke forlænges om morgenen) og putte hende lidt senere aften efter aften med små skridt, så får du naturligt afkortet nattesøvne og hvis du så samtidig sikrer hende mulighed for at sove to lure dagligt, så kan det ofte godt lade sig gøre at få hendes rytme ændret lidt, så hun stadig får sit behov for søvn dækket, men fordelt lidt mere hensigtsmæssigt for hende:)
De fleste børn bliver lidt bedre til at komme videre i søvnen selv, når de er mellem 11-13 måneder - herefter kommer ofte en urolig periode igen og når de bliver 15-17 måneder, så sover de ofte igen mere roligt og så i 18-20 måneders alderen er der igen en urolig periode. Det handler alt sammen om den store udvikling både motorisk og mentalt, som de går igennem - det påvirker naturligt søvnen.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske