Svar: Søvn, amning, overgangsperiode
16. oktober 2013
Alder:
5 mdr.
Kære EC
Tak for dit brev og jeg vil naturligvis gerne give jer lidt råd videre med på vejen:)
Det er rigtig vigtigt at mæthed skabes hele dagen igennem og ikke kun om aftenen. Hvis man giver grød, vælling, ammer osv. om aftenen, så risikerer man, når der er tale om så lille en datter som jeres, at hun vil få ekstra maveuro og derfor søge brystet ekstra hele natten igennem.
Det er rigtig fint at du giver lidt skemad morgen og aften, men det er vigtigt at du holder mængden nede, så hun ikke får for stor en portion. Det vil derfor være rigtig godt, hvis hun blot spiser ½ dl. grøntsagsmos og du kan lave det selv eller du kan købe mos på glas/frost, der passer til hendes alder. Nogle børn får kvalme af kartoffelmos og bryder sig ikke om det. Du kan derfor prøve med lidt mos af gulerod evt. blandet med lidt blomkål, squash, broccoli.
Det er vigtigt at hun stadig får mælk = væske nok hele dagen igennem og skemaden må ikke erstatte hendes vanlige indtag af mælk. Og hendes væskebehov er stort, de fleste børn vil i jeres datters alder drikke ca 1000 ml mælk i døgnet og derudover spise lidt skemad og også drikke vand af kop. Det er derfor også helt relevant at hun stadig får mælk om natten - hun er for lille til at kunne indtage sit væskebehov, hvis ikke hun ammes på ydertidspunkterne.
I 6 måneders alderen øges indtaget af skemad og amningen midt nat begynder ofte at kunne blive trappet ud. Det er stadig relevant i denne alder at amme 6 gange i døgnet - tidlig morgen, formiddag, inden middagslur, eftermiddag, aften og sen aften.
I 7 måneders alderen trappes ud af amningerne om dagen og hun vil her kunne spise lidt større mellemmåltider og er også blevet bedre til at drikke vand af kop. I denne alder anbefaler jeg 4 amninger og at de ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er således amningerne formiddag og eftermiddag, som her trappes ud.
Det er for mig ikke et spørgsmål om at stoppe amning eller give "en kold tyrker", men om stille og roligt at få trappet ud af amningerne i takt med at hun begynder at kunne spise mere skemad og drikke mere vand af kop. Det er for mig helt naturligt at mælk indgår som en fast del af jeres datters putteritual! Naturligvis skal hun have mælk før hun sover middagslur og får hun puttes til natten - brystet skal ikke fjernes, men stille og roligt skal hun lære at falde i søvn uden at have brystet i munden. Hun skal - hvis hun ikke allerede kan det - ammes, slippe brystet, smile til dig og trille om på siden og sove videre. Det er omsorgsfuldt og en naturlig dejlig måde at falde i søvn på.
Det er en god idé at forsøge at holde så fast en dagsrytme som muligt, når I begynder med mere skemad. Netop fordi hun skal fyldes op om dagen, for at kunne undvære om natten - og derfor er det også en rigtig god idé at bibeholde måltiderne, selvom I starter til babysvømning. Det at blive afklædt og komme i vandet gør naturligt også at hun vil bruge rigtig meget energi og det er netop ekstra vigtigt at hun får energi via maden. Så jeg vil foreslå at du giver hende lidt morgengrød før I tager af sted sammen med vand af kop og at du evt. ammer hende både før og efter babysvømningen den dag I er af sted, netop for at sikre hende nok de dage.
Din datter må meget gerne sove tæt ved dig og netop det at hun kan søge dig om natten og gør det, viser at hun har behov for at mærke at du er der. Det er rigtig fint at hun sover i en "sengekasse", der er koblet til din seng, på den måde ligger hun for sig selv men du kan stadig berolige hende, lægge en hånd på hendes mave osv. som hun viser behov for og på den måde hjælpe hende videre.
Hvis din datter tydeligt har brug for din favn og for brystet, så skal du naturligvis give hende det - men igen være opmærksom på at hun måske skal have lidt mere hele dagen igennem. Hun skal ikke græde sig i søvn og du skal ikke gå fra hende, hvis hun er ked af det eller tydeligt søger dig! Hvis hun har brug for at komme op, så tager du hende op, beroliger, betrygger, gør det som nu er nødvendigt og når der atter er ro på hende, så putter du hende ned igen.
Med hensyn til slyngevuggen og lære at sove uden at være i bevægelse, så kan du læse mere om dette i min bog "Helens bog om børn og søvn". Det handler dog meget om at trappe vugningen ned, så det bliver mindre og mindre og hun tilsidst kan sove uden. Når det er sagt, så er hun jo stadig en lille pige og hun lyder ikke til at være parat til at sove uden bevægelse og det er okay. Det at blive vugget, når hun skal sove er også godt for nogle ting - hun falder mere trygt til ro og faktisk så kan det også hjælpe på hendes motoriske udvikling at hun bliver vugget og bevæget...
Det lyder lidt som om at I lige nu har fået at vide, at I skal forvente langt mere end I skal og mere end jeres datter er parat til. Prøv at tage det stille og roligt og give hende det I lige nu fornemmer hun behøver :)
Til sidst vil jeg sende en plan for dagen, som den kan se ud i løbet af de næste uger:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en lille ekstra amning
Morgen 8: Tilbydes ½ dl. grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9-9.30
Frokost 11: Tilbydes ½ dl grød eller grøntsagsmos - varier fra dag til dag. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13, læg evt. en skiftning ind mellem amningerne, så hun får fra begge bryster her og dermed fyldes ekstra godt op.
Eftermiddag 16-17: Ammes efter behov
Puttes til dagens 3 lur
Aften 18: Tilbydes ½ dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes rigtig godt - og igen må der gerne lægges en skiftning ind mellem amningerne, så hun fyldes rigtig godt op. Puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og puttes igen
Midt nat 03: Ammes efter behov. De fleste børn er som sagt 6 måneder, før de begynder at kunne trappe ud af denne amning.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske