Brev:
Søvn, amning, overgangsperiode
16. oktober 2013
Alder:
5 mdr.
Søvn, amning, overgangsperiode
Kære Helen
Tak for dit sidste svar angående vores datters dårlige søvn. Det er desværre ikke blevet bedre. I nat ammede jeg f.eks. 6 gange, og det meste af natten lå hun i min seng. Jeg har i forlængelse af vores sidste korrespondance og efter et besøg fra min egen sundhedsplejerske nogle flere spørgsmål. Da søvnen og kosten hænger tæt sammen, tillader jeg mig at stille disse spørgsmål i samme brev, selvom det kan blive lidt rodet.
Vi er på din opfordring begyndt at give kartoffel-gulerodsmos ca. ved 18-tiden om aftenen - gerne når hun vågner af sin aften-power-nap. Det er ikke rigtig en stor succes, men hun får da lidt ned, når jeg tilføjer lidt frugtmos. Hun får fortsat (industri-)grød med mos og vand af tudkop, når hun vågner fra sin morgenlur. Det går rimelig godt med dette. I forbindelse med denne grød, har jeg et spørgsmål: Hvis vi skal til noget, er det så vigtigt, at jeg tager pulver og kogt vand med, så hun altid får sin grød, eller kan jeg bare amme en ekstra gang de dage, vi f.eks. skal til babysvømning?
Angående søvnen har vores sundhedsplejerske foreslået at stoppe natamninger senest, når hun er 7 mdr (hun er 5 mdr nu). Hun foreslår at "tage en kold tyrker", hvor far sover med hende, og jeg er ude af soveværelset. Begrundelsen for dette er, at hun bliver forvirret, hvis det kun er en nedtrapning, og hun nogle gange godt må få mælk og andre gange ikke. Er du enig? Vi frygter naturligvis, at det bliver lidt brutalt, for hun er jo voldsomt afhængig af brystet for at falde i søvn.
Hun har indtil for kort tid siden sovet i liften lige ved siden af mig. Vi er nu gået tilbage til en sengekasse i relation til min seng. Den har ikke ændret på søvnen, andet end at hun faktisk er i stand til at bevæge sig over i min seng. Men det er en smal kasse, og hun banker jævnligt sine arme ind i siden. Bør hun få sin egen seng nu, eller er det dumt, når hun tydeligvis har behov for nærhed og helst vil ligge ved mig? Som jeg skrev i sidste brev prøver jeg at opretholde en putterutine, hvor jeg ammer liggende fra begge sider, ligger hende i sin kasse, synger godnatsang, kysser godnat og holder hende på maven, indtil hun sover. Her på det sidste har jeg været nødt til at tage hende op flere gange og trøste hende, før jeg kan lægge hende ned igen. Enkelte gange har jeg været nødt til at amme hende i søvn efter flere fejlslagne forsøg.
Min sundhedsplejerske har forslået, at vi laver samme rutiner, men derefter går ud, så hun ikke skal blive forvirret over, at jeg sidder der, men hun ikke må få bryst. Hvis hun græder, skal jeg selvfølgelig gå ind til hende og trøste hende - enten mens hun ligger i kassen, eller tage hende op, hvis det andet ikke virker. Men jeg tænker lidt, at hun jo altid har brug for hjælp til at falde i søvn, så måske er det lidt urealistisk, at hun nu skal lære selv at falde i søvn?
Hun sover stadig sin middagslur i slyngevuggen, og vi træner virkelig med at vugge hende så lidt som muligt, men hun kan ikke falde i søvn eller komme videre i søvnen uden vugning - det er helt umuligt! Men slyngevuggen er jo en stakket frist, for snart kan hun ikke rigtig være i den. Ville rigtig gerne lære hende at falde i søvn i slyngevuggen, uden den bevæger sig og så derefter lære hende at sove lur i f.eks. sengen, men hvordan?
Ved du ikke har svaret, der vender alting, men hvis du havde et par råd, ville det være dejligt.
Hilsen EC.