Svar: At kunne læse sit barn
16. oktober 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Mor på barsel
Tak for dit brev :)
Nogle børn er rigtig gode til at sende signaler og er ret lette at aflæse, og hos andre børn er det rigtig svært at tyde om de er trætte, sultne, har ondt i maven eller hvad det nu kan dreje sig om ... Og det behøver derfor ikke være fordi du gør noget forkert, måske er din dreng bare en dreng, som ikke rigtigt viser at han er træt eller sulten, før det næsten er for sent - og så når han at blive for ked af det.
For at hjælpe ham, vil det derfor være en rigtig god idé at du nu begynder at skabe en mere fast rytme for dagen og det vil være rigtig godt, hvis du kunne arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - det vil sige en formiddagslur, en lur midt på dagen og så en kort powernap sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Og du må her gerne kikke lidt mere på klokken end du ser på ham. Det betyder at hvis han f.eks. har været vågen i 2-2.5 time, så må du godt begynde at skifte ham, gøre klar til at give ham mælk og således klar til putning.
Det vil også være en rigtig god idé at du stille og roligt arbejder på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner sammen med vand af kop og fast får flaske som en del af det at skulle sove. Som jeg læser dit brev, så får han ikke mælk som en fast del af sit putteritual - det er helt okay - men netop i takt med at han begynder med mere skemad, så vil det være super godt, hvis mælken er en del af det at blive puttet. Det vil hjælpe ham til at overgive sig til søvnen og samtidig hjælp ham til at sove bedre lure.
Det er rigtig fint at du er startet med skemad om morgenen og at du føler at det går bedst her. Du vil højst sandsynligt nu kunne begynde at tilbyde ham to måltider dagligt og i løbet af de næste par uger øge ham så han får 3 små skemmåltider i løbet af en dag. Netop dette vil hjælpe dig til mere fast rytme og på den måde vil tiden arbejde for jer.
Det vil være rigtig godt at holde mængden af skemad nede, så han ikke overfyldes med skemad men i stedet give ham lidt og tit. Du kan derfor godt prøve at give ham ½ dl. af gangen, sammen med vand af kop og 1-1.5 time efter han har spist, får han så flaske og puttes. Og som sagt, stille og roligt komme op på 3 små måltider dagligt.
Mit forslag til en dagsplan, som du kunne forsøge at følge og hvor der er faste tider du kan forsøge at passe dagen ind med, kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre.
Morgen 8: Tilbydes ½ dl grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9-9.30, sover her måske kun 1 time
Frokost 11: Tilbydes ½ dl grød (anden slags end om morgenen) eller grøntsagsmos - du kan variere mellem det ene og det andet hver anden dag. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 og må her gerne sove et par timer eller mere, hvis han kan.
Eftermiddag 16-17: Flaske
Powernapper 20-30 minutter
Aften 18: Tilbydes ½ dl grøntsagsmoso og vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt flaske
Jeg håber at denne plan for dagen giver lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen og hvad din dreng har behov for med hensyn til vågenhed og søvnperioder - så du kan kikke lidt på klokken og dermed hjælpe jer begge bedre igennem dagen.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske