Brev:
At kunne læse sit barn
16. oktober 2013
Alder:
5 mdr.
At kunne læse sit barn
Hej Helen
Dette spørgsmål går på det at aflæse sin babys signaler, vel nok allermest den for træthed.
Vi har en dreng (på knap 5 mdr) der har en rigtig god rutine om aftenen og sådan set også nat (7-9-13) ;) Han puttes kl 19, efter at ha fået vælling (da han ved 4 mdr alderen pludselig blev mere sulten, så han var oppe 2/3 gange om natten i stedet for hans vanlige en gang). Han synges for, og falder i søvn. Hvis han vågner om natten (og ikke er sulten) stikker vi ham bare sutten til han bliver træt igen og han sover igen.
Men om dagen kører han helt op i en spids, når han skal puttes. Jeg har det rigtig svært, det giver mig mavepine at jeg ved at hver dag er en kamp. Selvom jeg har forsøgt på rutine mht søvn er det umuligt. Selvom han spiser flaske på nogenlunde faste tidspunkter, er hans sovetider overhovedet ikke faste. Nogen gange sover han 30 min andre gange (få gange) 2 timer. Når han så skal puttes kører han helt op og det tager nogen gange 15-20 min at få ham ned og til at sove. Dette sker så snart han ligges i vognen.
Jeg syntes faktisk han virker hurtig utilfreds i løbet af hans vågne tid. Jeg tilbyder ham flaske ca hver 3. Time (han er begyndt på grød hver morgen, da det er der jeg syntes han er mest frisk og klar). Han spiser ofte ikke flasken op (150 ml) og der er nok ca 20-50 ml tilbage. Utilfredsheden kan jo have flere grunde: sult, træthed, irritation over at ville kunne mere end han kan (som jeg også kan mærke han i hvertfald gerne ville). Ja og sikkert 1000 andre ting, men når det er hver dag indtil sidst på dagen (ved 16/17 tiden).
Jeg syntes ikke han er nem at læse for træthed, aner bare ikke hvornår han skal puttes. Han gaber aldrig eller fx også lige efter han vågner, gnider kun øjne om aftenen, vender ikke hovedet. Jeg kan mærke at det går mig meget på at han virker utilfreds, for det må jo være mig der ikke kan læse hvad han har brug for.
Jeg er klar over at det må være svært for dig at svare på, når du ikke kan se det "live", men jeg har brug for at gøre noget, da jeg ellers går rundt med en knude i maven en hel dag og har svært ved at nyde min barsel og min dag.
Håber du kan give et råd, der om ikke andet, kan afprøves.
Mange hilsner
Mor på barsel