Svar: Mad - dårlig vane eller kræsen
16. oktober 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære far og mor
Tak for jeres brev :)
Det lyder for mig som om at jeres dreng spiser lidt fra alle fødevaregrupper og jeg har også indtryk af, at han trives, vokser og udvikler sig som han skal. Så et eller andet sted tænker jeg, at I skal prøve at tage det roligt.
Da du mor, selv har været kræsen som barn, så kan du sandsynligvis godt huske, hvordan det er, hvis man bliver presset til at smage eller spise alt hvad der er på tallerkenen. Det er ikke rart, når ens forældre siger "du kan ikke sige du ikke kan lide det, hvis du ikke har smagt det!" eller "der er børn i afrika, der sulter!". Det vil ikke hjælpe jeres dreng, han vil ikke begynde at spise mere af den grund.
Det bedste I kan gøre er at servere børnevenlige retter og selv spise varieret og nyde maden. Han spejler sig i jer og hører at I kan lide at spise, at det er noget I sætter pris på og at måltiderne er noget I prioriterer. Når han ser at I spiser maden, når han møder maden igen og igen, så bliver det naturligt trygt og hen af vejen vil han måske smage lidt mere på det af sig selv.
I må naturligvis godt stille lidt krav, så hvis han beder om mere pasta, så kan I sige "du må gerne få mere pasta, men du skal lige spise lidt frikadelle først" eller hvad det nu kan være. Og det er på samme måde rigtig fint, hvis I kalder maden noget, som han synes er sjovt "prinsesse ærter", "shrek broccoli", "mickey mouse kartofler" osv. Men det er vigtigt at I ikke lyver for ham - I må ikke sige "det er ikke fisk, det er kylling", hvis det rent faktisk er fisk. Det vil gøre at han ikke stoler på jer en anden gang og det giver ham ikke lyst til at smage og spise mere.
Når jeg læser jeres beskrivelse af, hvad han rent faktisk spiser, så lyder det sådan her: Havregrød, smoothie lavet med skyr og banan, rugbrød med smøreost, kalkunpålæg, skinke, hamburgerryg, pasta, philadelphia, smør, bolognaise, ris, burger bolle, boller, banan, æble, yoghurt ... Og det slår mig at alle disse fødevarer er lyse, hvide. Det eneste han spiser, som ikke er lyst, det er faktisk rugbrød med leverpostej...
Jeg tænker derfor at jeres dreng måske er mest tryg ved lyse fødevarer og en bøf som indgår i en burgerbolle, grøntsager og frugt med stærke farver osv. spiser han faktisk ikke. Jeg vil foreslå jer, at I prøver at udvide hans repertoire af mad ved at I vælger lys mad. Det kan være fisk som torsk, laks, rødspættefilet og lignende, som alt sammen er lyse fisketyper. Det kan være rodfrugter som selleri, pastinak, gulerod (du kan faktisk også købe hvide gulerødder), majroer, jordskokker, blomkål osv. Og det kan være kød som kylling, svinekød, - og som han allerede spiser skinke og hamburgerryg. Der findes også mange hvide og lyse slags sovs, som I kan forsøge jer med.
Jeg vil anbefale at I køber en ensfarvet tallerken som er inddelt i rum. Det skal være maden der giver farve på tallerkenen og ikke alle figurerne. Og så lægger I forskellige fødevarer i hvert rum. Der kan være pasta i et rum, der kan være lidt kylling i et rum, der kan være bagte pastinakker i et rum og der kan være sovs i et rum. Og så lader I ham spise maden adskilt - og det gør ikke noget hvis han ikke spiser det hele og det ene rum ikke tømmes. Det at han får det serveret og møder det igen og igen kan på sigt gøre, at han får lyst til at smage.
Hen af vejen kan I så begynde at tilbyde noget "farvet mad". I kan lægge et stykke rød peberfrugt, et mørkt stykke brød eller måske lave en brun sovs. I kan give ham et stykke kogt broccoli, en kogt gulerod eller lignende på tallerkenen, som farvemæssigt skiller sig ud fra al den lyse mad, så I på den måde stille og roligt får ham igang med at spise mad i flere forskellige farver.
Det lyder altså for mig som om at han er mest tryg ved at spise de lyse fødevarer, men at han stadig spiser fra alle fødevaregrupper og jeg tænker at I ikke skal være bekymret, for han trives - men at I naturligvis skal prøve at få ham til at spise mere varieret, spise flere ting og jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske