Brev:
Få baby 3 måneder til at falde i søvn
15. oktober 2013
Alder:
3 mdr.
Få baby 3 måneder til at falde i søvn
Kære Helen
Vi har en dejlig dreng på godt tre måneder. Han har altic været meget stor, meget aktiv og glad og desuden meget "signalstærk", som lægen har kaldt det. Han spiser ca. 7 gange i døgnet og tager rigtigt godt fra, så han vejer nu et godt stykke over 8 kg. (Det skal lige siges, at han vejede 4,8 kg, da han blev født.) Han sover godt om natten. Som regel 6 timer i første omgang, derefter 3-4 timer og derefter 1-1,5 timer.
Om dagen går det knap så godt med søvnen. Jeg får ham sjældent til at sove mere end to lure om dagen, og han vil meget gerne vågne op efter ca. en halv time. Men jeg prøver at få ham til at sove 1,5 time - 2 timer hver gang ved enten at vugge ham, når han begynder at vågne op eller ved at køre tur i barnevognen, da han bliver klynkende og pylret, hvis han kun får korte lure i løbet af dagen. Jeg har prøvet at få ham til at sove en tredje lur, da der ofte bliver for lang tid mellem lur nr. to og hans sengetid. (Vi plejer at lægge ham i seng mellem kl. 19 og 20), men det resulterer som regel i, at den tredje lur bliver til det lange stræk på 6 timer, og at han dermed begynder sin nattesøvn for tidligt og synes, det er morgen kl. 4 om natten.
Det er blevet lidt af en kamp at få ham til at falde i søvn, både om dagen og om aftenen. Han sover i sin lift, og efterhånden er det blevet sådan, at vi skal svinge liften, for at få ham til at sove. Tidligere kunne vi nøjes med at have liften på lårene og vippe den lidt, mens vi holdt let på hans arme, men denne metode fungerer ikke for tiden; han bliver vred eller ked af det, når vi forsøger. Men det er simpelthen ved at være for tungt at svinge ham, og han kan heller ikke være i sin lift meget længere.
Om dagen har jeg nogle gange held med at få ham til at falde i søvn efter en amning, hvorefter jeg skynder mig at lægge ham og ryste liften. Jeg kan også få ham til at falde i søvn i barnevognen, men han bliver ofte meget ked af det, når jeg lægger ham i den. Vi har prøvet med en slyngevugge, og den falder han let i søvn i, men han er altid helt utrøstelig, når han vågner op i den, og det bliver værre og værre for hver gang, han sover i den, så det ønsker vi at fortsætte med. Vi har også lånt en almindelig vugge, men den har ikke den store effekt. Jeg plejer at lægge ham, når han gaber og gnider sig i øjnene.
Da jeg skulle lægge ham til at sove i går aftes, gav jeg til sidst op. Jeg havde bestemt mig for ikke at svinge liften, og når jeg prøvede at ryste lifte og sige "Shh", blev han bare endnu mere vågen. Jeg lod ham til sidst bare ligge i liften, og han lå "snakkede" (glade lyde) og legede med en bamse, mens vi snakkede lavmælt, så han kunne høre, vi var der. Efter 45. min. faldt han i søvn af sig selv. Jeg prøvede den samme metode om formiddagen, men her blev han utilfreds med at ligge i liften, så jeg tog ham op. Jeg vil meget nødig have, at han græder sig i søvn.
Efter denne lange smøre, kommer mine spørgsmål:
1. Er det uhensigtsmæssigt at vugge ham for at få ham til at sove videre om dagen? Vil det gøre ham afhængig af hjælp til at skifte mellem de forskellige søvnfaser på længere sigt, eller kan det ændre sig igen, når han bliver større?
2. Er det ok at lade ham falde i søvn af sig selv, som vi gjorde det i aftes, eller vil han føle sig utryg og alene? Umiddelbart lød han glad og tilfreds, så jeg tænker, at det måske er en god måde.
3 Hvordan kan jeg få ham til at falde i søvn på en mere hensigtsmæssig måde om dagen? Skal jeg også prøve at lade ham falde i søvn af sig selv, og så bare tage ham op, hvis han bliver ked af det og prøve igen senere? Eller skal jeg fortsætte med barnevognsture og vugning osv.? Jeg vil jo nødig have, at han bliver understimuleret og føler sig overladt til sig selv. Hvad hvis han ligger og kalder, måske bare hvis han keder sig? Kan det være en idé kun at bruge denne metode om natten i begyndelsen og så gradvist indføre den om dagen, når han har vænnet sig til at falde i søvn på denne måde?
4. Tror du, jeg kan indføre en kort tredje lur, så han ikke får sådan en lang aften, og kan jeg undgå, at han så begynder nattesøvnen for tidligt?
Jeg håber, du kan hjælpe mig med nogle af spørgsmålene, selv om der selvfølgelig ikke findes endegyldige svar. På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Mette