Svar: Søvn, slyngevugge og sut
15. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev :)
Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig og det som umiddelbart falder mig i øjnene er, at du fortæller "at om dagen går der snildt 3-4-5 timer mellem amning, det er kun om natten, at han vil spise konstant". Jeg tænker derfor at du er nødt til at amme ham hyppigere om dagen, for at hans behov sikres bedre i dagtimerne og for at han så ikke behøver søge brystet om natten.
Det kan også være at han så småt er ved at være parat til lidt skemad og at du derfor kan starte med lidt grød til frokost - det skal kun være smagsprøver og du skal stadig give ligeså meget mælk som du plejer.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng. Og når dagen starter og han vågner, så ammes han igen.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver af lidt grød, vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur, som ofte er en powernap
Aften: Ammes oofte hyppigt i løbet af aftenen og fylder sig på den måde op til natten. Om aftenen er mælken mere koncentreret og ved at die hyppigt får han små mængder koncentreret mælk, som mætter ekstra til natten.
Ammes og puttes til natten - tidspunktett kan variere efter hvor lang hans 3. lur er og hvor sent han sover den. Nogle børn vil i denne alder ikke være parat til at sove før kl måske er 22 og det er normalt og helt okay.
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Ammes
Som du kan se er det altså i denne alder helt normalt med amning hyppigt om aftenen og det vil være realistisk med amning f.eks. kl 20, 23.30, 03 og 06 - de fleste børn vil først i 6 måneders alderen begynde at kunne undvære brystet kl 03.
Du skriver at du ikke fornemmer at det er sult og mere behov for mad og det kan godt være at du har ret. Men når han dier hyppigere om dagen får han naturligt også sit suttebehov stillet mere og behøver derfor af den grund heller ikke bryst eller sutten så meget om natten.
Med den alder din dreng har nu, så er det en rigtig god idé at arbejde på at han ikke falder i søvn med brystet i munden, men lige slipper brystet og sover videre uden. Og det kan også være en god idé ikke at give ham sutten i munden hver gang han vågner, da han også kan blive uhensigtsmæssigt afhængig af den.
Med hensyn til slyngevugge, så virker det på nogle børn, men ikke på alle børn. Nogle bør føler sig omsluttet og bliver trygge af at være i en lille hule og kunne blive vugget og lullet i søvn på denne måde - andre børn bliver irriterede, de føler at de ikke kan skifte stilling og de har brug for at kunne kikke ud på verden, falder til ro, når de kan se sig omkring...
Du skal naturligvis også være opmærksom på hvorvidt din drengs opvågninger kan skyldes at han har ondt. Måske er han ved at blive syg og reagerer så med dårlig søvn...
Jeg ved fra dit tidligere brev, at du har overvejet flaske og det kan du naturligvis også forsøge med nu. Modermælkserstatning mætter mere end modermælk og det kan nogle gange give en anden ro. Dertil kommer at du jo ved præcist hvor meget han har fået, så du ved om han er sulten eller noget andet er galt. Ligesom der er mulighed for at en anden nogle gange kan tage over, så du kan få en pause. Det kræver også en vis ro og at du får mad, får hvile og har overskud, hvis en amning skal fungere optimalt og lige nu lyder det som om at du stresser - du har ikke sovet sammenhængende i flere måneder og du skal klare tingene selv om natten, hvilket er rigtig hårdt - og det kan naturligt påvirke både din mælk, din dreng og hele situationen.
Jeg håber ovenstående plan og mine tanker hjælper lidt vider på vej :)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske