Brev:
Søvn, slyngevugge og sut
15. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Søvn, slyngevugge og sut
Hej Helen
Så er jeg tilbage med flere spørgsmål om nattesøvn eller mangel på samme.
Jeg har anskaffet mig en slyngevugge fra Nature’s Sway. Er der tilvænningstid, eller er det et håbløst projekt, hvis ikke det virker med det samme? Hende, der forhandler i Danmark, giver jo ”søvngaranti”. Jeg satte en slyngevugge op i går, og natten har været helt ad helvede til. Min søn har været SÅ pylret hele natten, og jeg endte med at tage ham op, hver gang han havde sovet en time for at forsøge at trøste ham. Først vippede jeg vuggen/forsøgte med sut, derefter tog jeg ham op, og når alt andet kiksede, så ammede jeg ham, hvilket så betyder, at jeg har ammet hver anden time hele natten.
Jeg har gennem længere tid haft bøvl med natamningerne, men jeg var ved at være oppe på 3-4 timer mellem amningerne, hvor jeg kunne trøste ham (aflede ham?) med sut mellem amningerne. De to gange, hvor det mirakuløst er sket, at min mand har taget ham kl. 4-5 om morgenen, når han skriger hysterisk, har han sovet til kl. 8 uden at bede om mad, så det virker ikke, som om han er sulten, det er bare den eneste måde, jeg kan "slukke" ham på.
Da jeg hentede vuggen hos Sneglehuset i går, sagde ejeren, at hun ville anbefale at droppe sutten, for hvis jeg skal give sut konstant natten igennem, så tyder det på, at sutten forstyrrer nattesøvnen mere, end den gavner. Men hvad *&%* stiller jeg så op, når kræet hyler om natten?
Han har også været meget pylret her til morgen og vist egentlig også de sidste par dage (siden jeg i weekenden var på besøg hos familien i Jylland, hvor mine søstre og mor "havde ham" mellem amninger). Måske er han overstimuleret, måske har jeg bare ramt et rigtig uheldigt tidspunkt i hans udvikling. Men jeg har ikke sovet mere end max 2 timer sammenhængende nogle ganske få gange siden starten af september, så jeg hænger efterhånden i laser.
Min søn er fire måneder + 10 dage, og jeg fuldammer. Om dagen går der snildt 3-4-5 timer mellem amning, det er kun om natten, at han vil spise konstant.
Venlig hilsen
Christina
P.S. Løsningen er ikke, at min mand tager ham om natten. Den diskussion hører ikke hjemme her. Jeg bliver nødt til at klare det selv.