Svar: Uro om natten, gråd og sutteflasken
14. oktober 2013
Alder:
14 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at jeres dreng er meget aktiv og meget undersøgende. Han sidder ikke stille, men er hele tiden i bevægelse, han suger til sig af indtryk og elsker at opleve og udfordres - og det er naturligvis super dejligt, men det gør også at han lige nu drømmer rigtig meget om natten. Det at starte i vuggestue, opleve verden større, opleve de andre børn, voksne, nye rutiner osv. er alt sammen en masse som han skal have bearbejdet - og det gør han om natten, når han sover/drømmer. Det er derfor naturligt at han lige nu drømmer ekstra og dermed sover uroligt.
Det er også helt naturligt at børn i denne periode kan finde på at søge ekstra mælk om natten. Det at få flasken er tryghed for jeres dreng, det giver ham ro og hjælper til at koble fra - men han får alt for meget mælk. I skriver at han lige nu er oppe på ¾ liter i løbet af natten, altså 750 ml og det er vigtigt at I får dette skruet ned. Han må gerne få en flaske, når han skal sove og kan også i en periode få en lille flaske mere omkring midnat - men resten af natten bør han ikke få mere mælk.
Hans samlede mælkeindtag bør ligge mellem 350-500 ml i døgnet og det er alt incl. Det vil sige f.eks. et glas mælk om morgenen og om aftenen, mælk i grød og mos, sovs, en portion yoghurt osv. og så hans ene flaske.
Det er vigtigt at I hjælper ham til at indtage både mad og mælk nok i løbet af dag og aftentimerne - så han ikke behøver søge det om natten. Og samtidig er det vigtigt at hans indtag af mælk om natten nedsættes, for ellers spiser og drikker han ikke nok om dagen og det bliver en rigtig dum cirkel at komme ind i og meget svær at komme ud af.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød (lavet med letmælk), vand eller letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret med grøntsager, pasta, stykker af frikadelle osv. Må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop vand eller mælk og puttes til til middagslur
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk, A38 eller lignende med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys. Vand af kop.
Før aftensmad - tilbydes en tallerken med lidt brød, grønt osv. som han selv kan gnave i, vand af kop, imens du gør aftensmaden klar.
Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, kartoffelmos og milionbøf, frikadeller, fiskedeller, rødspættefilet, laks fra ovnen, bagte rodfrugter, sovs osv. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30, vand eller letmælk af kop.
Flaske og puttes til natten 19.45-20 og skal herefter så klare sig uden flaske til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød. Hvis han vågner omkring midnat og har brug for en ekstra flaske, så må I give ham den, men det er vigtigt at I nu forsøger at skære mængden ned, så han får mindre og mindre og tilsidst lærer at kunne sove uden.
Udover at se på sammensætningen af mad hele dagen og se på hele dagens rytme, så vil det være rigtig godt, hvis han ikke længere falder i søvn med flaske. Han må gerne få sin flaske i sengen og blive puttet med sine bamser, som er det ritual I har og det I ved fungerer - det er fint :) Men han skal ikke falde i søvn med flasken i munden. Det er vigtigt at han slipper flasken før han sover helt, så han registrerer at flasken er væk. I skal nå dertil, hvor han får flasken, drikker sin mælk, falder helt til ro, slipper flasken, smiler til jer og triller om på siden og falder i søvn. Hvis han falder i søvn med flasken, så vil han savne den og kan ikke sove videre om natten uden at I giver ham flasken igen og igen og igen og ... Det handler om søvnassociationer.
Og så skal I også have ham til lægen igen. Han skal ikke hoste gennem flere måneder - det kan være tegn på astmatisk bronkitis og lægen må lytte på ham igen. Det er vigtigt at han bliver behandlet, hvis han ikke er rask.
Uldundertøj og nattøj i uld kan være et forsøg værd. Uld hjælper med til at regulere temperaturen og gør at han hverken bliver for varm eller for kold. Det kan hjælpe på hans hoste og kan også være med til at give rolige nætter. Hvis I synes ren uld kradser, så kan I købe en blanding mellem uld og bomuld eller uld og silke. Man kan få rigtig meget dejlig uld til børn, som er blødt og dejligt kvaliteten.
Jeg er som du bestemt ikke tilhænger af bare at lade ham græde. Jeg synes det er vigtigt at hjælpe ham og være der for ham - der er jo en årsag til at han sover skidt - han kan være syg, hans skal måske hjælpes til en anden rytme, mere mad og væske i løbet af dagen, han oplever meget og har naturligt både en fysisk og mental uro - intet af dette kan han gøre for og derfor skal han naturligt hjælpes :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske