Brev:
Uro om natten, gråd og sutteflasken
14. oktober 2013
Alder:
14 mdr.
Uro om natten, gråd og sutteflasken
Hej Helen,
Min søn er nu 14 mdr. Han er en meget aktiv dreng, som løber rundt, danser og afprøver grænser, el lille dejlig bandit.
Han har et vældigt humør, men har også et volsomt temperament og derfor har han også været tidlig ude med at sidde, kravle og gå.
De første 4 mrd græd han rigtig meget, var ked og utilfreds og vi vidste ikke helt hvad vi skulle stille op.
Han har været i vuggestue i 2 mdr nu, og han har det rigtig godt derhenne. Dog kan de give mig ret i at han har svært ved at sidde stille. Han vil på opdagelse overalt, nysgerrig, afprøver grænser og igen temperament kommer på tale. Men når det er sagt så er han også en dejlig dreng og de siger han har mod på alting.
Vi har egentlig altid haft problemer med putning, hvor det meget ofte har endt i skrig og gråd og trukket ud i 1 time eller længere for at få ham til at falde til ro og sove. Han har været træt men vil ikke overgive sig, og til sidst er han så blevet overtræt. Vi har gået rundt med vores grædende/skrigende dreng i armene indtil han er faldet i søvn.
Og når han bliver ked af det, så skriger han, det er sjældent bare lidt gråd.
Men vi har haft en god lang periode hvor han selv har fundet ud af at falde i søvn hvor vi har været i rummet.
Når han er faldet i søvn har han til gengæld haft en dejligt sove hjerte og kan nem sove til kl 7 og længere. dog med nogle opvågninger i løbet af natten.
Nu kommer problemet så.
Han bruger ikke sut, det stoppede pludselig fra den ene dag til den anden. Han bliver sur hvis vi prøver at give ham sutten.
Vi putter ham hver aften ca. kl 19.30
Han får sutteflaske i sengen hver aften med sine bamser, og det er måden han falder til ro og i søvn. Det forbinder han med søvn.
Vi sidder inde ved ham til han falder i søvn, han skælder ud hvis vi prøver at forlade rummet. Gad selvfølgelig godt at han selv kunne falde i søvn, men det er ikke det størte problem lige pt.
Han sover i vores soveværelse da vi ikke har andre muligheder i vores lille lejlighed.
Vi har ikke så mange andre putte ritualer pt, det har vi haft tidligere men han har været for træt efter vuggestue start og når vi først begynder at nærme os soveværelset gider han ikke godnat historie el lignende da han bare vil op i sengen til sin sutteflaske. det er meget tydeligt.
Han har tidligere vågnet 2 gange om natten, hvor det eneste der kunne få ham til at falde i søvn igen var sutteflasken med mælk.
Nu er det desværre blevet værre og optrappet.
Vi har haft en periode på over 1-2 måneder hvor han er trappet op.
Han vågner hver time, hver anden time, flere gange om natten.
Mange nætter har han tilmed en vågen periode på 30 min til 1 time. Og den sidste uge er han vågnet kl 4.30 el kl 5.00 og vil op.
Når han vågner begynder han meget hurtig at skrige hvis vi ikke er hurtige nok om at give ham sutteflasken.
Vi prøver med vand i stedet for mælk, og så bliver han også sur.
Og hvis vi prøver at trappe ned med mælken og give ham en lille potion så bliver han også sur.
Og hvis vi prøver andre metoder så bliver han også meget meget ked af det.
Hvis vi fx prøver at sige shyyy shyyy, klappe ham sødt, aee ham, gå rundt med ham i armene osv. Han bliver ofte bare mere sur el ked af det hvis vi prøver at røre ham.
Nu er han nogle nætter næste oppe at drikke 3/4 liter mælk, og det kan jo slet ik være godt for ham. Han drikker så meget mælk at vi bliver nød til at skifte ham om natten fordi bleen er så tung.
Mælken er kold, da det skal gå så hurtigt og han hoster også rigtig meget om natten især efter at have drukket mælken og jeg er bange for at det måske er mælkens skyld.
Ja han hoster rigtig meget om natten og har haft næsten kronisk hoste i 2 mrd, også lidt om dagen. Vi har været til læge med ham for 1 mrd siden og der var ikke noget at se.
Det påvirker mig meget, på mange måder.
Ked over at han skal vågne så mange gange om natten, og at han skal græde hver nat fordi han ikke kan sove igennem og finde ro og tryghed på andre måder end ved mælken.
Og skyld følelse over at vi giver ham så meget mælk og det måske gør ham syg?
Og det er tilmed hårdt ikke at få mere sammenhængende nattesøvn med fultidsjob.
Jeg vil gerne at skal stoppe helt med sutteflaske men ved ikke helt hvordan vi bedst takler det. Det burde jo stoppe omkring 12 mrd.
Mange fortæller os at vi bare skal tage en blot afvænning og så må han græde 3 dage i træk og så skulle det være overstået.
Men jeg syntes bare det er lidt ondt, og han vil græde helt hysterisk i vores arme. Syntes det er synd for ham. Men på lang sigt ønsker jeg bare at han skal græde mindre og sove bedre.
Og en anden ting er:
Men hvis vi gør det, bliver det så bare en ny vane at han kun kan finde tryghed og ro i at vi går rundt med ham.
Hvad vil du foreslå vi gør.
Undskyld en rodet mail.
Glæder mig til at høre fra dig :)
Kærlig hilsen
En træt mor.