Svar: Fra smagsprøver til mere mad
14. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Kristina og lille Lukas
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at I er kommet rigtig fint igang med skemaden og som om at du har ramt det rigtige tidspunkt - og det er okay at være stolt :)
Du må gerne øge Lukas indtag af grød, så han i stedet for smagsprøver nu får måske ½ dl grød eller måske lidt mere f.eks. ¾ dl. sammen med lidt vand af kop. Fortsæt med at give ham grød om dagen og når han kan spise ½-¾ dl uden problemer, så begynder du at tilbyde ham lidt grøntsagsmos til aften. Det er bedre at give ham ½-¾ dl skemad to gange dagligt end at give ham 1-1 ½ dl en gang dagligt, fordi han så både får grød og grøntsager, men også fordi du stadig levner plads i maven til mælk. Mælken er stadig hans hovedindtag og han skal have samme mængde mælk som hidtil - skemaden kommer ud over den mængde mælk han normalt drikker:)
Du bør kommer modermælkserstatning i hans hjemmelavede mad, for at energiberige den. Han vokser rigtig meget og vil de næste måneder bruge sig selv mere og mere motorisk og han kan ikke spise store nok mængder mad, til at få sit behov for energi dækket. Derfor bør maden laves med modermælkserstatning.
Derudover bør du komme 1 tsk fedstof i hver portion hjemmelavet mad. Du kan her variere mellem de forskellige typer af fedtstof, så du f.eks. i grød bruger smør og forskellige smørbare blandingsprodukter og i grøntsagsmosen kan du f.eks. bruge lidt forskellige olier, plantemargariner osv.
Du kan lave grød og mos både med pulverformig modermælkserstatning eller færdigblandet modermælkserstatning. Hvis du bruger pulverformig modermælkserstatning så skal du bruge den mængde pulver der passer til den mængde vand, som indgår i opskriften. Hvis du f.eks. bruger 100 ml vand i opskriften, så kan du se på pakken med mme, hvor mange mål-skeer der skal bruges til denne mængde - og pulveret kan kommes direkte i skemaden og røres rundt.
Bruger du færdigblandet mme - det kan være pulver og vand blandet på forhånd eller mme fra brik, så kan du gøre to ting - du kan enten vælge at lave skemaden udelukkende på mme. Det vil sige koge mel/gryn og mme sammen. Hvis du gør dette, så skal der ikke tilsættes ekstra fedtstof. Du kan også bruge det sådan at du koger mel/flager med vand og herefter tilsætter mælken (den færdigblandede mme) til konsistensen er passende - bruger du denne metode skal der tilsættes fedstof.
Og du kan naturligvis også vælge at købe færdiglavede produkter til din dreng. Du kan købe grød i pakker, hvor du ofte kun skal tilsætte vand (det fremgår af pakken) og det kan være praktisk, fordi du kan lave meget lidt af gangen og du undgår dermed spild. Du kan også købe grøntsagsmos på glas eller frost - det kan lunes lidt i mikrobølgeovnen - og er igen praktisk i hverdagen, så længe han spiser meget lidt, eller hvis I skal på tur :)
De børnemadsprodukter man køber i Danmark er rigtig gode og du kan roligt variere mellem de færdiglavede produkter og din hjemmelavede mad :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske