Brev:
Baby 9 uger amning og søvn
14. oktober 2013
Alder:
2 mdr.
Baby 9 uger amning og søvn
Kære Helen,
jeg læser med stor interesse din brevkasse og synes der er mange gode råd at hente.
Jeg har en søn på 9 uger i dag. Han blev født en mdr. for tidlig men vejede alligevel 2670 gram ved fødslen, og tager fint på, nu vejer han 4800 gram. De første par uger kunne jeg ikke rigtig amme ham, da han ikke var stærk nok til at sutte, så han fik flaske med mælk jeg havde malket ud.
Stille og rolig har vi udfaset flasken, så han nu kun får flaske en gang om natten i og med at amningen tager lang tid, da han spiser ret langsomt. Har prøvet at amme ham om natten, men så tager det mellem en til tre timer førend han er nok mæt og falder i søvn igen. Når jeg giver ham flaske spiser han 120-150 ml på ca. 15-20 min hvorefter han falder ret hurtigt i søvn igen mæt og tilfreds.
Om dagen ammer jeg ham fuldt, men som sagt tager amningen ret lang tid. Han er ikke en turbo spiser, og da han falder i søvn ind i mellem, selvom jeg gør alt hvad jeg kan for at holde ham vågen, så tager en amning nogle gange flere timer, hvilket er ret hårdt, da jeg så sidder med ham konstant. Selv når han falder hen og jeg tror nu er han mæt og sover, så vågner han op med det same jeg lægger ham fra mig. Jeg kan mærke at han sutter rigtigt, han laver vacuum, og jeg ved, at jeg har mælk nok. Jeg har prøvet alle tips og tricks med at holde ham vågen og stimuleret ved brystet, såsom at nulre hænder, fødder, bøvse ham, skifte ham og skifte bryst men lige lidt hjælper det.
Det skal lige siges at jeg indtil fornylig har ammet med ammebrik, da jeg blev anbefalet det på sygehuset til at starte med, for at han kunne få bedre fat. Jeg er dog begyndt at prøve at vænne ham fra ammebrikken, ved at starte med at amme med og når han har godt fat, så fjerner jeg den, og det fungerer også fint det meste af tiden. Men tænker at med ammebrik har han stadig fået nok med mæk i og med at han har taget pænt på, men frygtede lidt at min mækeproduktion ville falde ved at fortsætte med brikken.
Har prøvet at amme ham om natten, men så tager det som sagt let en times tid eller to, og får at både han og jeg kan få noget søvn, er det hurtigere med flaske, da han på ca. 20 min let spiser 120-150 ml flaske hvorefter han falder hurtigt i søvn bagefter.
Generelt sover han ikke så meget. I løbet af dagen tager han som regel kun en lur på ca. 2-3 timer og ellers power napper han sig igennem dagen i og med at han falder i søvn ved brystet. Ved godt det er for tidligt at finde en rytme og rutine endnu, men synes han er meget vågen i løbet af dagen og tænker at han har brug for nogle længere lure, men han næsten kæmper for at holde sig vågen og virker træt gaber men vil ikke rigtig overgive sig til søvnen, selvom jeg prøver at lave den same putte ritual hver aften.
Vores dag ser typisk sådan ud:
Mellem Kl.7-8 vågner og ammes
Ca. kl. 14 falder han i søvn
sover ca. 2-3 timer vågner sidst på eftermiddagen v, 16-17 tiden og derefter om aftenen vil han spise mere eller mindre konstant, indtil midnats tid hvor han langt om længe falder i søvn.
Han vågner så kun en gang om natten typisk ved 3-4 tiden og får så sin nat flaske og sover så til om morgenen igen.
Han er ellers glad og tilfreds. Er begyndt at smile og pludre når man snakker og synger til ham. Han har 6-8 våde bleer i døgnet og jævnlig afføring.
Mit spørgsmål er mere om det er normalt og ok at han er så meget vågen om dagen, eller jeg kan eller skal gøre noget for at få ham til at sove. Har prøvet at trille med barnevognen og det hjælper til dels, han falder i søvn men vågner kort tid efter.
Hvad gør jeg for at få ham til at sove om aftenen og om natten efter amning?
Kan det være rigtigt at en amning tager så lang tid, og at han skal spise hos mig så meget. Det er hyggeligt at sidde med ham og har også arbejdet på at få amningen til at fungere, da jeg gerne ville amme, men synes også det er hårdt i og med at jeg ammer ham så mange timer ad gangen, og tager ikke så meget ud, for så skal jeg sidde med ham hele tiden.
Håber du kan hjælpe og ser frem til dit svar.
Venlig hilsen
Den fuldtidsammende mor