Svar: Søvn - 10 mdr.
14. oktober 2013
Alder:
10 mdr.
Kære jer med dårlig søvn
Tak for dit brev :)
Som jeg læser dit brev, så lyder det som om at din datter har det jeg kalder for et søvnassociationsproblem. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, de små ritualer vi har, for at kunne falde i søvn. Det er for os voksne ofte at læse i en bog, lytte til afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Og det lyder som om at din datter er afhængig af både din favn og af flaske for at falde i søvn. Du fortæller at hun får flasken i din favn og først når hun sover, så flyttes hun over i sin seng. Du fortæller også at de gange, hvor du har prøve at give hende flaske i sengen, så bliver hun ked af det, rejser sig, kan ikke finde ro og tilsidst må du tage hende op - og hun sover i din favn. Din datter lyder således afhængig af både flaske og favn, for at kunne sove - og det er dette du skal prøve at ændre på:)
Da du er alene, så er der ekstra plads i din seng og jeg vil derfor foreslå dig, at du lige nu lader din datter falde i søvn ved siden af dig i dobbeltsengen. Første skridt er altså at få hende ud af din favn og lære at få flasken liggende ved siden af dig. Stadig masser af nærhed og fysisk kontakt, stadig tæt ved dig, men ikke omsluttet af dine arme, nu liggende ved siden af dig.
Samtidig skal du prøve at nå dertil, hvor hun slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og sover. Altså give hende flaske, og så forsøge at fjerne flasken igen og igen, til hun til sidst kan undvære den - forstået på den måde at hun ikke længere behøver den for at overgive sig til søvnen. Hun skal altså stadig have mælken, men flasken fjernes fra munden lige før hun sover helt.
Imens du gør dette, så skal du berolige hende med dine kærtegn, nærhed, en putteklud osv. og netop dette lade du så følge med hende fremover. Så når hun kan falde i søvn med din nærhed og kærtegn, putteklud osv., når hun slipper flasken og kan overgive sig til søvnen uden at den er i munden, så kan du prøve at putte hende i egen seng igen. Og her så netop bruge samme ritual, samme kærtegn beroligende ord osv. men igen uden at hun behøver flasken i munden og uden at hun behøver være i favn - fordi hun nu har lært at sove liggende ved siden af dig.
Og hendes putteklud osv. vil hun naturligt også kunne få med sig i vuggestue. De fleste børn er dog mellem 12-18 måneder før de begynder bevidst at tage en sådan klud til sig, men du kan godt introducere den nu, så hun har den og den er genkendelig og tryg fremover. Det vil hjælpe hende til også at kunne falde i søvn, når hun skal passes af andre.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og din datter vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er her vigtigt at hun er i stand til at komme videre i søvnen uden at få flaske og uden at du behøver tage hende op i armene hver gang. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra dig.
Hele dagens rytme spiller naturligt også ind - det har betydning hvad hun spiser, hvornår hun sover, hvornår hun er aktiv osv. hele dagen igennem og det er naturligt en forudsætning for at falde i søvn og også sove godt, at hun får både mad og mælk nok hele dagen, ligesom puttetidspunktet skal passe. Og måske kommer hun lidt for tidligt i seng? Det kan godt være at hun har brug for at blive puttet lidt senere og så er mere parat. Det lyder som om at hun har en sen søvnfase - ofte sover hun først formiddagslur mellem 10-11 og middagslur fra 13.30-15... Måske vil det ændre sig i takt med at hun starter institution og I måske skal tidligere op? Jeg kan ikke se, hvad tid dagen starter hos jer, men det kan spille ind.
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur ca 9. 30
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, pastaskruer eller lignende og også stadig mos. Må også gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Banan og mælk af kop og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Tilbydes lidt før aftensmad som agurk, peberfrugt eller lignende at gumle på imens du laver maden klar.
Aften 17.30-18: Familiemad, gode børnevenlige retter med grøntsager, hakket kød, sovs, mild fisk, pasta, ris, kartofler osv. Vand eller mælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Godnatgrød ca 19.15.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Evt. flaske
Jeg håber ovenstående tanker og dagsplan hjælper dig lidt videre på vej.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske