Svar: Står op kl. 4 om natten
14. oktober 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev og velkommen til - og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Der er nok ingen tvivl om at jeres føste måneder på sygehuset og al den uro, der naturligt følger med at være indlagt har været med til at påvirke både dig og din datter og dermed også hendes søvn og rutiner (eller mangel på samme). Det lyder dog som om at du har gjort rigtig mange gode ting og selvom hendes rytme lige nu stadig varierer meget, så tænker jeg at det ikke er helt umuligt, at få skabt lidt mere struktur :)
Det er vitigt at jeres datter er tryg ved at skulle sove - og det lyder det faktisk som om at hun er. Tryghed skabes blandt andet af faste ritualer, de fysiske rammer omkring barnets seng, måden barnet bliver puttet på, farverne, dynen, forberedelserne til at blive puttet - at hun bliver skiftet, får mælk osv. det er alt sammen vigtigt for at hun får en idé om, at det nu er sovetid og dermed selv fornemmer sig klar til at skulle sove. Og det lyder som om at du er rigtig god til at give hende dette.
Hun har naturligt ikke mælk som en fast del af sit putteritual - hun har ikke haft dette ritual, men måske kan hun godt få det nu. Det kan bestemt være en idé at forsøge. Du fortæller jo at hun får sen aften og i løbet af natten og dette klarer hun fint, selvom hun ligger ned. Med den alder hun har, vil de være rigtig godt med fire flasker i døgnet og de kan godt ligge inden middagslur, aften, sen aften og nat - det vil være rigtig fint i forhold til hendes alder.
Udover ritualerne, som får os til at tænke på at det er sovetid, så er der også vores indre ur, vores cirkadisk rytme. Det er vores cyklus, det er den der bestemmer hvornår vi er trætte, hvornår vi er vågne, føler os sultne osv. Den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid og lys om morgenen, hvor dagen skal starte.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Maden vi spiser og hvad tid vi indtager det på, har stor betydning for vores indre ur og for at vi føler os i balance og har det godt. Visse måltider hører bestemte tidspunkter til og det passer derfor til vores indre ur, vores rytme, hvis vi spiser grød eller brød om morgenen og kød, fisk og grøntsager til aften ... De fleste af os vil have meget svært ved at skulle starte dagen med kød, fisk og grøntsager.
Det er godt at hjælpe små børn med at sove og at spise på nogenlunde faste tidspunkter, fordi det hjælper deres indre rytme, deres indre ur. Det vil hjælpe dem til at sove godt, når de puttes, og det hjælper dem til at indtage den mængde mad de naturligt har behov for, for at trives. En fast rytme er også med til at stabilisere barnets almene velbefindende, når barnet spiser og sover stabilt, så vil barnets blodsukker være stabilt, barnets overskud til at lege øges og barnet får naturligt mere energi til at opleve og undersøge verden, barnet udvikler sig bedre :)
Men når det er sagt, så skal børn naturligvis ikke puttes i kasser og man skal være fleksibel og ikke kun kigge på klokken, men også kigge på de signaler barnet sender.
Når jeg ser din plan for dagen, så tænker jeg umiddelbart at det vil være rigtig godt, hvis du lige nu kan se hendes opvågning kl 04, som en natlig opvågning og ikke som "her starter dagen". Det vil være rigtig godt, hvis du derfor kan prøve at få hendes opvågning her afkortet så meget som muligt. Det er okay at hun vågner, men hun skal så vidt muligt ikke have mælk eller mad, hun skal ikke ind i stuen, der skal ikke være aktivitet. Du kan tage hende ind til dig og forsøge at få hende til at sove videre med din nærhed.
Hvis dette er helt umuligt, så må du naturligvis tage hende op, lege med hende og aktivere hende, - men så skal det være for at få hende til at falde i søvn igen hurtigst muligt, så hun bliver puttet igen mellem kl 5-6, jo før det kan lade sig gøre at få hende til at sove igen, jo bedre.
Deruover er det så vigtigt at du starter dagen til fast tid om morgenen og jeg vil anbefale at du starter dagen senest kl 7-7.30 - det vil sige, at hun senest skal spise morgengrød kl 7.30. Og hvis hun ikke vågner af sig selv, så skal du altså vække hende.
Når du vækker hende, så skal du starte med at trække gardinerne fra, så dagslyset kommer ind - jvf. lys appellerer til vågenhed. Hun skal vækkes blidt og kærligt, så det er dejligt at vågne. Og så skal hun op, spise grød, være aktiv, bruge sig selv motorisk og mentalt.
Herefter skal hun så puttes til en formiddagslur, som ligger tidligere end den lur hun får lige nu. hun må meget gerne blive puttet til lur kl ca 9.30 - og her må hun så gerne sove 1-1.5 time. Hvis hun ikke vågner af sig selv, så tænker jeg, at du faktisk gerne må vække hende, netop for at holde fast i en fast dagsrytme. Det er ikke for at tage søvn fra hende, men det er for at få skabt en rytme, hvor hun får sin søvn på mere hensigtsmæssigt tidspunkt.
Og efter formiddagsluren skal hun så op, lege, aktiveres, have mad og mælk før hun så puttes til middagslur, hvor hun igen meget gerne må sove et par timer. Her behøver du ikke vække hende, men kan lade hende sove (dog ikke til senere end til kl 16) og når hun så kommer op her, så skal hun have grød, leges med aktiveres og skal så have aftensmad osv. inden hun så puttes igen.
Dette giver en dagsplan, som ser således ud:
Tidlig morgen 04: Vågner og denne opvågning afkortes så godt som muligt, så hun stille og roligt netop begynder at få en opvågning og ikke en "vågenperiode". Puttes herefter til lur, hvorefter dagen så starter senest kl 7
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her 1-1.5 time
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske ca kl 12.30-13 og puttes til middagslur, når hun derefter er parat f.eks. kl 13.30 og må her gerne sove et par timer, hvis hun kan.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 17.30-18: Udgangspunktet er jeres mad - kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, sovs. Mad der smager af noget og både mad i stykker og moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten. Tilbydes flaske
Puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Flaske
Som du kan se, så ligner denne dagsplan de øvrige planer jeg ofte sender til forældre - samtidig med at den tager hensyn til din datter, hendes behov for søvn og mad, og de tidspunkter du har nævnt :)
Jeg håber at mine tanker og mit forslag til dagsplan vil hjælpe dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske