Brev:
Står op kl. 4 om natten
14. oktober 2013
Alder:
7 mdr.
Står op kl. 4 om natten
Kære Helen
Nu har jeg fulgt med her på hjemmesiden, siden jeg fik mit første barn for næsten 5 år siden. Nu har jeg fået barn nummer to, og hun er nu 7 måneder, og nu bliver jeg simpelthen nødt til at bede om din hjælp.
Vores datter blev opereret i maven som to dage gammel, hvilket har den konsekvens, at hun altid har skullet "sidde oprejst" i 30 minutter efter hvert måltid.
Vi var indlagt i over to måneder efter fødslen, og det var først da hun var omkring 3 måneder, at vi kunne få en nogenlunde rytme herhjemme.
Jeg ved ikke, om det er pga., at hun altid har skulle sidde i 30 minutter efter hvert måltid, at hendes søvnmønster er så dårligt, men det har i hvert fald resulteret i, at hun altid har haft store problemer med at sove.
Jeg kan læse, at rigtig mange jo giver en sutteflaske lige inden putning, men det har vi aldrig kunne gøre, da hun jo altid har skulle sidde en halv time derefter, og dermed har vi ikke rigtig haft den ønskede effekt af dette.
Vores største problem er lige for tiden, at hun er så træt om aftenen, at vi bliver nødt til at putte hende mellem 16.30 og 17.30. Vi har forsøgt at få hende til at sove om eftermiddagen, så hun kan holde sig længere vågen, men det gider hun slet ikke. Enten ligger hun bare og snakker, eller også græder hun. Hun kan slet ikke overskue at være så træt, og vi bliver derfor nødt til at putte hende så tidligt. Hun får så en flaske mellem alt fra kl. 20 til 24 om aftenen, og så igen ved 3-tiden, og alligevel står hun op kl. 4, hvor hun er super frisk.
Jeg kan simpelthen ikke få hende til at sove igen, så hun er vågen mellem 1½ -2 timer, hvorefter hun så også er fuldstændig færdig.
Jeg har forsøgt at sætte hendes dag op, så du kan få en ide om den, men det er svært, da de meget sjældent er ens:
Står op kl. 4. Er frisk og leger og pludrer. Forsøger at give hende en flaske et stykke tid, inden hun skal sove igen, men det er ikke ret tit, hun gider tage den.
Puttes igen ca. kl. 6.
Står op igen mellem 7-9. Får havregrød og vand af kop.
Mellem kl. 10-11 puttes hun til dagens 2. lur.
Sover mellem ½-2 timer, og ved 12-13-tiden får hun grøntsagsmos.
Om eftermiddagen får hun enten en flaske (gider hun oftest ikke have) eller også noget fuldkornsgrød med frugtmos og vand af kop.
Mellem kl. 15-16 forsøger jeg at putte hende, men det lykkes MEGET SJÆLDENT.
Jeg giver hende kartoffel/grøntsagsmos med kød og vand af kop mellem 16-17, og hun bliver puttet meget kort tid herefter, da hun simpelthen er så træt og ked af det og slet ikke kan overskue at holde sig vågen. Det tager så også et godt stykke tid at få hende til at sove, og hun ligger nærmest og græder i søvne.
Hun sover ca. 17.30 og sover så tit indtil mellem 23-24, hvor hun får en flaske og sover til ca. 3, hvor hun også får flaske, og alligevel står hun op. kl. 4.
Som du kan se, så er hendes dag noget værre rod, og selvom jeg forsøger at indføre rutiner, så er to dage næsten aldrig ens, da hendes søvnmønster er så forskelligt og meget dårligt.
Hvad skal jeg gøre? Har virkelig brug for nogle råd og gode ideer til, hvad jeg kan gøre, for at give hende selv og os mere ro.
Ville så gerne kunne putte hende bare kl. 19.00, så hun måske kunne sove til 05.30 i stedet. Jeg har læst rigtig mange af dine dagsplaner, hvor puttetid først er omkring 19-30-20.00, men jeg kan slet ikke se, hvordan Clara nogensinde skal kunne holde så længe. Selvom vi nogle gange har kæmpet med hende lige til kl. 19.30, står hun alligevel op kl. 4 om natten!
Håber, du kan finde hoved og hale i dette meget lange brev.
Venlig hilsen
Charlotte