Svar: Ustabil mht. at stå op og lure i løbet af dagen
13. oktober 2013
Alder:
13 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og alle jeres tanker - og velkommen til :)
Der er ingen tvivl om at jeres datter har en tidlig søvnfase - hun går tidligt i seng og hun står tidligt op. Der er heller ingen tvivl om at hendes øreproblemer naturligt har påvirket hendes evne til at sove sammenhængende og at hun har en erfaring med sig om, at det at sove er forbundet med ubehag og smerter. Det lyder dog som om at der er nogenlunde styr på ørerne nu og også som om at der efterhånden er gået et par måneder siden drænanlæggelse, så hun stille og roligt nu burde kunne begynde at fornemme, at det at sove også kan være rart, sammenhængende og ikke forbundet med ubehag .. det er godt, så er der lidt at arbejde videre på. Og at hun netop er i en overgang, tænker jeg ud fra at hun nogle nætter jo faktisk sover til 05.45 og andre gør hun så desværre ikke ...
Det at hendes rytme er så ustabil påvirker naturligt hele dagen og natten og derfor er det vigtigt at I nu forsøger at arbejde på en fast rytme. Det vil være en rigtig god idé at I ser på hvornår hun står op og hvornår hun sover i løbet af dagen, ligesom I skal se på hendes spisetidspunkter osv. fordi det alt sammen har betydning for hvordan rytmen fungerer og at rytmen er ens dag for dag.
Det er rigtig fint at I holder fast i puttetidspunktet om aftenen - på sigt vil jeg dog foreslå jer at I forsøger at rykke dette lidt, så hun med små skridt kommer til at sove lidt senere aften efter aften. Stadig med respekt for at hun er en lille lærke og derfor nok gerne vil tidligt i seng, men I kunne måske arbejde på en rytme, hvor hendes puttetidspunkt var omkring kl 19.30...
Samtidig med at I gør dette, så skal hendes søvntidspunkter, spisetider om dagen osv. passes ind og det er rigtig vigtigt at I holder fast i denne rytme. Det vil sige at selv om hun en dag står tidligt op, så skal hun ikke have morgenmad tidligere, hendes spisetidspunkt skal stadig være det samme. Hvis I er nødt til at flekse, så lav kun ændringer med +/- ½ time og ikke mere.
I fortæller at hun nu er begyndt at sove 1-1.5 times formiddagslur og det lyder meget passende i forhold til hendes alder - dette må I således gerne holde fast i. Ligesom hun så kan sove 1.5-2 timer, hvis det er hendes behov om eftermiddagen. Det vil være okay at I i en periode forsøger at holde denne rytme, så hun får den søvn hun har brug for, men så I samtidig er med til at styre, hvornår søvnen ligger og dermed hvordan den påvirker natten.
Det betyder også at I skal være opmærksomme på om hun nogle gange powernapper om eftermiddagen - måske på vej hjem fra vuggestue. Hvis hun har tendens til at tage en lur på vej hjem i bilen eller bag på cyklen, så kan det være forklaringen på at hun nogle gange vågner kl 04 - og dermed også forklaringen på at hun nogle dage ikke vågner, det kan være fordi hun ikke har sovet sin powernap den dag.
Hvis jeres datter sover en lille lur på et tidspunkt mellem kl 16-17, så vil den altså kunne påvirke til vågenhed kl 04/05 om natten. Det er nemlig sådan at vi i vores naturlige cirkadiske rytme, har et dyk om dagen og det modsatte peak om natten. De fleste af os har det omkring kl 15 og 03. Vi er trætte om eftermiddagen, har brug for lidt kaffe og lidt sødt, for at få energien op (her har vi vores dyk) og så har vi det modsatte peak om natten hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser og går i seng igen ...
Børn har også dette i deres rytme og det er derfor nærliggende at tænke, at netop hvis jeres datter powernapper kl 16, så kan det være forklaringen på at hun vågner kl 04 om natten...
Hvis hun har tendens til dette, så skal hun i stedet have sin ekstra søvn om formiddagen. Det kan således være bedre at hun så sover en lidt længere formiddagslur og en lidt senere middagslur - dog så hun stadig kommer op før kl 16 fra sin middagslur - end at hun powernapper derefter.
Mit forslag til en dagsrytme, som I kan prøve at arbejde efter ser således ud:
Morgen 7: Tilbydes havregrød, vand eller letmælk af kop
Afleveres i vuggestue, de dage hvor hun skal det.
Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover her 1-1.5 time
Frokost 11: Rugbrød, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der kan være kold frokost eller varm mad til frokost. Mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Gerne en banan og derefter en kop med lidt lun mælk) og puttes til middagslur ca kl 13.30 og må her gerne sove 1.5-2 timer, hvis hun kan - som hun nu viser behov for:)
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Vand eller mælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød kl 19.15 i køkkenet, får børstet tænder og puttes så ca 19.30 til natten - og flaske kan hun så få, når hun vågner kl 21 og søger den, hvorefter hun så kan sove videre. Vågner hun derudover i løbet af natten og virker tørstig kan hun tilbydes lidt vand. Ellers er det fint med puttebamse osv. som I har introduceret:)
Som I kan se, så har jeg forsøgt at rykke rytmen lidt, så hun sover en lille smule senere hele dagen igennem og derudover er det som sagt vigtigt, at I forsøger at holde fast i rytmen uanset hvad dag det er. Det er naturligt lettere at holde rytmen, hvis ikke hun svinger 2 timer i stå op tidspunkt - og hvis hun vågner meget tidligt, så må I forsøge at få hende videre i søvnen ved at tage hende ind til jer og lade hende sove videre hos jer. Ikke tænde lys, ikke tale for meget, vise hende at det er sovetid. Hold gardinerne trukket for - heldigvis er det mørkt om morgenen nu og det skulle hjælpe jer lidt .... Men ellers er det sandsynligvis selve dagsrytmen I skal arbejde med og her, at hun ikke sover powernap sidst på dagen.
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske