Brev:
Ustabil mht. at stå op og lure i løbet af dagen
13. oktober 2013
Alder:
13 mdr.
Ustabil mht. at stå op og lure i løbet af dagen
Hej Helen
Vi har virkelig brug for din hjælp.
Vi har en skøn og glad datter på 13 mdr. Hun har ALDRIG været en stabil sover og kombineret med halvdårlige råd i starten af hendes liv, fik vi ikke den bedste start, men takket være din bog om søvn, fik vi os en glad pige, der den dag i dag er glad for sin seng og putter sig rigtig pænt. Hun tumler lige lidt glad rundt i sengen i ca. 10 min. inden hun falder i søvn om aftenen.
Hun bliver puttet mellem 18.30-18.45, det eneste tidspunkt på dagen hvor vi 100 % kan regne med at hun er stabil. Hun er træt efter dagen på dette tidspunkt.
MEN hun er meget uregelmæssig, hvad angår det at stå op, hun står op mellem 04.15-06.00 og lurene i løbet af dagen kan også være meget uforudsigelige.
Vi har brug for hjælp til hvordan vi får hende mere stabil, især med hensyn til det at stå op.
Hun har fra ca. 5 mdr. alderen været ørebarn og har efter amningen stoppede ved 7,5 mdr. været massivt ørebarn, med gentagende mellemørebetændelser. Hun har fået dræn i lige inden VS start i aug. og drænet virker 100 %.
Fra det viste sig at hun havde væske på mellemørerne i ca. 5 mdr. alderen, har vi i perioder fast måtte smertestille hende til natten, ellers kunne vi vinke farvel til nattesøvnen, dog har vi selvfølgelig både haft ørelægen og lægen med indover helt fra starten, da vi ikke kunne lide at smertestille hende så meget, men ørelægen ville gerne vente med dræn til hun var 1 år, trods det fik hun dræn lige inden hun var 11 mdr. da hun fik en slem omgang mellemøresbetændelse da det var højsommer.
Hun går i vuggestue (VS). Hun begyndte da hun var 11 mdr. Hun elsker at kommer der, hun har dårligt tid til at sige farvel om morgen. Vi fortalte, da hun startede, at hun var meget ustabil, hvad angik sovetider og længden af lurerne, det mente de nu nok de skulle få styr på. Men nu efter snart 9 uger, kan de stadigvæk stå, når vi kommer og henter hende og være forundret over hun nægter at sove mere end 30 min. til formiddag og 30 min. til eftermiddag, for så andre dage at sove 2 timer om formiddagen og 2 timer til eftermiddag. Dog er hun blevet lidt bedre og sover nu ca. 1 -1,5 timer om formiddagen, hun kommer ca. ud mellem 8-9 og det samme om eftermiddagen, hvor hun kommer ud mellem ca. 13-14, men de synes stadigvæk ikke hun sover helt nok.
Men ifølge din bog sover hun nogenlunde det hun burde, i løbet af en dag, så lidt bedre er hun da blevet.
I VS’en siger de at søvn avler mere søvn, men den enkelte dag hvor hun sov 2x2,5 time, gik det da helt galt med natsøvnen, så dagen efter vækkede vi hende efter 2 timer ved eftermiddagsluren, derefter var tingene tilbage i den gamle rytme
Herhjemme, i weekenden, er det nogenlunde det samme når det angår lure i løbet af dagen.
Hun spiser godt til alle måltider, og får mellem 5-6 måltider i løbet af dagen og 150 ml. vælling omkring kl. 21.00, da hun aldrig har villet tage en flaske/bryst inden sengetid, hun er simpelthen ikke sulten nok.
Vi har prøvet at gå ned på 100 ml. men det giver i hvert fald en urolig nat. Vi spiser mellem 17.15-17.30, enkelte dage kan det selvfølgelig smutte. Stort set hver aften kommer hun i karbad. Derefter hygger vi indtil hun skal i seng.
Vi er oppe ved hende ca. 1-2 gange i løbet af natten, fordi hun enten har tabt sutten, eller hendes nussebamse er blevet væk for hende, så snart hun får dem, kan vi 9 ud af 10 gange bare ligge hende ned igen og hun sover med det samme, begge dele sover hun altid med, også i løbet af dagen.
Når vi kommer hen til omkring kl. 04, kan hun nogle dage (ofte) begynde at vågne kl. 04, og derfra ellers stå op, hvornår det skal være og frem til kl. 06. Andre dage siger hun ikke et kvæk før kl. 05.45?????
Vi har prøvet at gå ind og lægge en hånd på hende og bliver stående indtil vi tror hun sover, vi står med slukket lys, men så snart vi går, stikker hun i ulykkelig gråd. Vi har prøvet at tage hende ind til os i sengen og hun kan måske ligge og putte i 5 min. Men så er der ellers bare fest og vi kan lige så godt stå op. De dage hvor hun er meget tidligt oppe, virker hun småtræt, men når der er gået lidt tid er hun helt klar.
Vi har oplevet at går hun senere i seng, står hun IKKE senere op, men går hun tidligere i seng, kan vi være helt sikre på at hun står op tidligere????, vi har dog ikke forsøgt at rykke på hendes sovetid om aftenen de sidste 2 mdr.
Forventer vi for meget, mht. at hun skal stå op rimelig stabilt? Vi er udmærket klar over at vi har fået os 1 morgen lærke og det kan vi også fint affinde os med, men vi er godt nok smadret efter de uger, hvor hun primært er stået op mellem 04-04.30, også selvom vi går i seng ved 21 tiden. Det er nok også hårdest ved mor her, da jeg hører stort set alt hvad hun siger om natten, selvom jeg sover med ørepropper.
Vi håber du kan give os lidt gode råd.
Med venlig hilsen
DE TRÆTTE FORÆLDRE.