Svar: Vil kun spise liggende
13. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at du har taget den helt rigtige beslutning, - at gå over til flaske. Det har givet meget mere ro i jeres hverdag, din dreng er begyndt at tage på, du har fuldstændig styr på, hvor meget han spiser, han sover nu langt bedre og det lyder som om at I begge trives meget bedre på denne måde. Dejligt!
Mange børn bryder sig ikke om at få flaske i favn. Hos jer er det at være i favn og spise sandsynligvis forbundet med amning og han forvirres af, at du forsøger at give flaske i favn - og det er helt okay. Han må meget gerne få sin flaske liggende, faktisk kan det nogle gange være en fordel, fordi han så får lov til at falde i søvn, der hvor han får sin mælk, og ikke oplever det skift der er mellem favn og seng.
Det du skal være opmærksom på er at han bør ligge lidt eleveret, når han spiser. Han er for lille til hovedpude, men du kan lægge en lille pude, et sammerullet håndklæde eller lignende ind under hans madras i hovedenden, så hele madrassen på den måde bliver eleveret lidt. Det er vigtigt at han ikke ligger helt fladt, fordi det kan give tilbageløb af mælk til mellemøret og dermed medføre mellemørebetændelse.
Du skal også være opmærksom på at have ham rigtig meget i din favn, når han ikke spiser, så han stadig får masser af fysisk kontakt og nærhed. At spise af en flaske tager ofte kortere tid end at amme og derfor vil han ofte være kortere tid i din favn og når han så samtidig ikke bryder sig om at spise i favn, så må du kompensere ved at have ham i dine arme uden for måltiderne - hvilket du højst sandsynligt også har:)
Det kan også nogle gange være en rigtig god idé at lade ham spise, hvor han halvt sidder, halvt ligger op af dine ben. Du skriver at han kun vil spise liggende, men du kan alligevel godt forsøge om han kan spise hos dig. Ikke fordi han skal - blot fordi du måske vil synes det er hyggeligt. Sæt dig med fødderne på sofabordet, så dine ben er bukket og sæt din dreng med ryggen mod dine lår, så I har øjenkontakt og se om han så vil have flasken på denne måde...
Du kan også prøve om han vil have glæde af at halvt sidde, halvt ligge op af f.eks. ammepuden (så bliver den brugt) ved siden af dig. Men ellers er det rigtig fint at han får flasken liggende, blot du husker at elevere madrassen lidt under hans hoved:)
Det lyder rigtig fint det du fortæller og det er rigtig godt at det nogle gange lykkes dig at få ham til at sove en længere middagslur - også med flaske undervejs. LIge nu skal du holde fast i at han er langt gladere og trives langt bedre end tidligere og det er vigtigt at han får sin søvn - og det lyder som sagt som om om at det hele går bedre nu og man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer :)
Så forsæt endelig den gode rytme, I lyder til at være kommet ind i :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske