Svar: Græder meget om natten - Hjælp os!
13. oktober 2013
Alder:
9 mdr.
Kære søde du
Tak for dit brev :)
Jeres lille datter er rigtig godt igang med separationsfasen og øver sig i at være fysisk væk fra dig. Hun er motorisk rigtig godt med, hun kravler, rejser sig ved tingene og går rundt og hun vil naturligt søge dig - nogle gange skal hun lige have et lille kram, mærke at du er der, og så er hun parat til at udforske verden lidt på egen hånd igen.
Hun er startet i vuggestue og er samtidig med at hun øver sin separation altså adskilt fra dig om dagen. Hun er stadig så lille at hun ikke ved, hvor du er, når hun ikke kan se dig og hun kan heller ikke forholde sig til tid - så hun ved ikke, når du går, om du kommer tilbage om 5 minutter eller om 5 timer. Hun mærker bare at du går.
Det er derfor naturligt svært for hende at sove lige nu - for alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes, når hun sover - og hun oplever rigtig meget:
- Vuggestuen, nye rutiner, nye børn, voksne, nye lugte osv. Alt sammen vil hun naturligt blive påvirket af.
- Hendes alder og separationsfasen - hun øver sig i at adskille sig fra dig. Man kan ikke separere sig, hvis ikke man er knyttet til og derfor vil hun lige nu søge ekstra fysisk kontakt og nærhed, hun har brug for at mærke at du er der.
- Hendes motoriske udvikling gør at hun har svært ved at finde ro. Hun har en rastløshed i kroppen og har naturligt svært ved at slappe af og ligge stille, når hun sover. Hun har derfor brug for hjælp til at blive lagt rigtigt igen, blive puttet med dynen osv.
- Og så er hun tilmed blevet syg, smittet med nye bakterier - det hører med til start i institution og når man ikke er helt frisk, ja så sover man naturligt også dårligt og har ekstra meget behov for trygheden og nærheden.
Det er rigtig vigtigt at du holder fast i de rutiner, som I allerede har fået skabt og som fungerer - at hun f.eks. falder i søvn i sin egen seng og er tryg ved sin seng og forbinder den med stedet, hvor hun sover. Og det er her rigtig godt at sengen er koblet til jeres seng, så hun har dig lige ved siden af og kan mærke dig, at du er der for hende.
Det er vigtigt at du giver hende masser af nærhed og fysisk kontakt, når I er sammen. Jeg plejer at sige at hendes "mor-depot skal fyldes op, så hun har noget at tære af, når I ikke er sammen".
Så er det vigtigt at du er opmærksom på at en del af de opvågninger hun har, skal du ikke nødvendigvis reagere på. Hun drømmer rigtig meget og vil naturligt i drømme både kunne smaske, klynke, smågræde og nogle gange også grine ... Og det foregår i drømme og altså imens hun sover. Derfor protesterer hun, når du prøver at tage hende op, vugger hende, forsøger at berolige hende - hun skubber dig væk, fordi hun sover og du bliver en del af hendes drøm. Derfor kan det være en god idé at du prøver at lade hende ligge, hvor hun er, netop i sengen koblet til din seng og nøjes med at lægge en hånd over på hende, så hun kan mærke at du er der, men uden at du kræver hendes kontakt eller aktivitet fra hendes side.
Fordelen ved at hun ligger i en seng koblet til din seng, er jo også at hun kan kravle ud og putte sig ind til dig, hvis hun har brug for det og netop når hun er så motorisk god som hun er, så vil hun kunne gøre dette - men det gør hun ikke? Som jeg læser dit brev, så ligger hun meget uroligt, sætter sig måske op, sidder og rokker, græder osv. men gør det faktisk i søvne. Og det kan derfor være en god idé at du igen og igen hjælper hende med at blive lagt ned, holder hænderne på hende og på den måde hjælper hende videre i søvnen.
Hvis hun er meget grædende og tydeligt har brug for brystet, så må du give hende det. Det kan være bedre at indføre en ekstra amning i en periode (måske får hun ikke helt nok væske i løbet af dagen og ammes jo ikke længere inden middagsluren), så du kan amme hende om aftenen, når hun bliver puttet og så igen når hun vågner første gang og søger dig og tydeligt har svært ved at finde ro. Nogle gange kan det være en rigtig god idé at amme hende sen aften eller først på natten - det kan hjælpe hende til en roligere nat resten af natten. Og hvis det er en mild form for natteskræk din datter har (jvf. tidligere brev), så kan netop amningen først på natten nogle gange gøre, at hun hjælpes videre igennem søvnstadierne og derefter sover mere roligt. Det kan således godt være at hun lige nu har brug for 3 amninger der ligger aften, sen aften og tidlig morgen...
Og så kan sygdom og alment ubehag naturligt også spille ind. Hun kan være forkølet, hoste, have kvalme, ondt i ørerne osv. og hun forstår det ikke, forstår ikke hvad der sker - og så græder hun, for hun kan ikke gøre andet, for at forklare dig, at hun lige nu ikke har det så godt.. og ja - det er rigtigt frustrerende, fordi det for dig bliver en gættekonkurrence og svært at finde ud af, hvad det handler om. og det er sandsynligvis en blanding af flere ting og dermed en periode, som I lige nu skal igennem. Du skal naturligvis overveje om hun skal tjekkes af lægen.
Hvis dit overskud hænger i en tynd tråd, så må far tage over. Han kan jo naturligvis give jeres lille datter masser af fysisk kontakt og nærhed. Hun kan sove på din plads i sengen og du kan sove i stuen eller et andet sted og så må han klare nætterne. Evt. give hende flaske eller du kan amme hende aften og sen aften og far må så klare timerne derefter, så du får hvile og overskud igen...
Jeg håber at du kan bruge ovenstående lidt videre og at det giver lidt ro at vide, at det du oplever lige nu er normalt - også selvom det er rigtig hårdt :)
Fortsat held og lykke og stort knus herfra:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske