Svar: Søvn - eller mangel på samme
12. oktober 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Elsebeth
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at jeres dreng har rigtig meget brug for tryghed og tæt fysisk kontakt. Han sover bedst, hvis han kan ligge imellem jer eller hvis han kan være i jeres favn - og bryder sig bestemt ikke om at sove i hverken tremmeseng eller barnevogn og slet ikke på sit eget værelse...
Du fortæller at han har afvist flaske - og jeg går derfor ud fra at han får sit mælk/væskebehov dækket via kop, hvilket også kan lade sig gøre. Du fortæller at han spiser rigtig godt, men at han også har refluks og haft opkastninger 1-2 gange dagligt - dette dog vurderet af læger, som har sagt ham i behandling og opkastningerne er derfor nu ophørt. Der er dog igen tvivl om at dette godt kan spille ind på hans behov for at være i favn og også at han søger jer ekstra meget under søvn.
For det første hjælper det at "sidde mere op", når han sover og den fornemmelse har han mere i jeres favn, end når han ligger i sin tremmeseng. Derudover så kan han godt have ondt. Hvis han har tilbageløb af mavesyre, så kan det irritere og ødelægge hans slimhinder i spiserøret og det kan derfor svie og gøre ondt, hvilket forstærkes, når han ligger ned. Så det ubehag han kan føle når han sover, kan altså bedres ved at han får jeres nærhed og kontakt - og det kan derfor være en forklaring på, at han sover bedst tæt ved jer.
Samtidig kan det, at han motorisk lyder til at være meget aktiv, at han i en meget tidlig alder har afvist flaske og i det hele taget lyder til at vise "stor selvstændighed" i løbet af dagen også gøre, at han naturligt har brug for at mærke jer mere om natten. Det at han fysisk ikke har været så meget i favn og ikke har puttet osv. så meget i dagtimerne kan altså være årsagen til at han igen søger jer om natten.
Der er mange årsager og forklaringer, også flere end jeg lige kommer med her - og det jeg tænker er, at det er rigtig vigtigt at I giver ham den nærhed og fysiske kontakt, som han viser behov for. Jeg tænker derfor at han et eller andet sted skal have lov til at sove hos jer.
Jeg vil derfor foreslå dig, at du prøver at koble hans tremmeseng til din seng, fjerner tremmerne fra den ene side og sætter hans seng sammen med din. Naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, evt lægge en rullemadras eller lignende mellem jeres senge, så bunden er plan. På den måde kan han blive puttet i sin egen seng, samtidig med at du kan ligge ved siden af ham, holde hænderne på ham, give ham nærhed, fysisk kontakt og lade ham mærke at du er der - men uden at han er helt oppe i din favn.
Jeg tænker at i første omgang handler det om at lære ham at sove tæt ved dig, altså ved siden af dig men uden at være i din favn - og derefter mere og mere på afstand af dig - og måske skal han først sove i din seng og så derefter flyttes over i egen seng. Er jeres senge koblet sammen, så vil han naturligt også i løbet af natten kunne kravle ud til dig og putte sig ind til dig og igen få den nærhed, som han naturligt har behov for.
En plan kunne således være:
1. Fra favn ned ved siden af mor, stadig helt tæt og nært, beroligende ord, bestemte kærtegn, putteklud, godnatsang.
2. Fra mors tæthed og nærhed til lidt mere afstand - øge afstanden mellem jer, så I rent fysisk ligger mere og mere fra hinanden - samme beroligende ord, bestemte kærtegn, putteklud, godnatsang.
3. Flytte fra mors seng over i egen seng koblet til mors seng, stadig med mor ved siden af. Samme beroligende ord, bestemte kærtegn, putteklud, godnatsang.
4. Tremmerne på tremmesengen og puttes i sin seng, samme kærtegn, beroligende ord, putteklud og godnatsang.
5. Flyttes på eget værelse med samme ritual.
Det lyder for mig som om at I er nødt til med små bitte skridt at få ændret hans godnatritual, så I kommer langsomt mere og mere på afstand.
Og så skal han ligge eleveret, så han ikke har problemer med sin refluks, når han sover... Hvis I ikke er til at synge godnatsang, så kan det være en idé at tænde en musik-dåse af en slags, så han høre den samme melodi, når han skal sove. På den måde vil I også lettere kunne få ham videre i søvnen, når han vågner omkring midnat - musikken tændes, I bruger jeres kærtegn, beroligende ord osv. så alt minder om når han puttes til natten. Genkendelighed og dermed tryghed.
Jeg vil også lige sende jer en plan for dagen, som jeg tænker den kan se ud med de tider I har givet mig:
Tidlig morgen 06: Vågner og dagen begynder
Morgen 6.30-7: Havregrød, mælk af kop.
Formiddag 8.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende og også meget gerne stadig grøntsagsmos med kød eller fisk. Må også gerne få varm mad til frokost, det kan være rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop mælk og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 15.30-16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Tilbydes også en portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Almindelige børnevenlige retter med god smag. Vand eller mælk af kop.
Kommer nogle gange i bad (kortvarigt) og smøres med creme i forhold til hans eksem osv.
Tilbydes en godnatgrød som fast del af putteritualet sammen med en kop mælk ca kl 19.45.
Kommer i seng med kærtegn, beroligende ord, masser af fysisk kontakt og nærhed ca kl 20
Sen aften 24: Hvis han vågner, så må han gerne få lidt mælk af en kop her og herefter hjælpes videre i søvnen med beroligende ord, putteklud, kærtegn osv.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske