Svar: Ked af det ved putning
11. oktober 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din dreng lige nu, og det kan naturligvis godt være det, som spiller ind hos jer.
Når børn bliver 3-4 måneder, så ændrer de ofte søvnvaner. Mange børn har i denne alder svært ved at overgive sig til søvnen, og de har ofte også svært ved at sove sammenhængende lure i løbet af dagen. Det betyder, at man ofte skal bruge længere tid på at få dem til at sove, og når de så sover, så sover de ofte ikke så lang tid af gangen, men powernapper mere.
Din dreng er lige nu mere bevidst, han er meget opmærksom på verden og på alt, hvad der sker omkring ham. Han lader sig let forstyrre, når han skal spise, han smiler bevidst, kigger efter dig, drejer sit hoved efter lys og lyd, han interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikere bevidst, han begynder at kluk-le osv. når du sidder og leger med ham. Også motorisk er han stærkere nu, han bruger sig selv rigtig meget motorisk og flytter på sig mere bevidst end før, han begynder at trille lidt, sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når du holder ham på skødet osv.
Han fornemmer også rummet han er i og han skelner mere og mere mellem om han er hjemme eller han er ude. han begynder måske at græde og protestere mere, hvis andre prøver at holde ham - han vil helst være hos sine forældre og falder bedst til ro i mors favn :)
Den udvikling han går igennem lige nu, alt hvad han oplever, alle de ekstra stimuli han får, skal bearbejdes når han sover, og derfor vil han naturligt lige nu drømme mere og sove mere uroligt. Han kan i søvne klynke, ligge og virrer med hovedet, smågræde, ligesom han også nogle gange kan grine imens han sover. Det er helt naturligt for alderen. Og på samme måde kan det så også lige nu være svært at koble fra overfor dagens oplevelser og dermed svært at overgive sig til søvnen - hvorfor han græder/protesterer, når han skal sove - selvom han tydeligt er træt og har brug for søvnen.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Og det vil være rigtig godt, hvis mælk indgår som en fast del af hans putteritual. Det vil sige, at du skal prøve at amme ham lige inden han skal sove. Netop på grund af hans udvikling kan han have en tendens til både at "slatspise" og "slatsove" lidt og det er vigtigt at du er opmærksom på at han får mælk nok. Vi sover alle bedst på fyldt mave og det er vigtigt og helt naturligt at han ammes lige inden han puttes.
Prøv med en rutine, hvor du ammer ham, leger lidt med ham, skifter ham, svøber ham og så ammer ham igen imens han er svøbt. Nogle gange kan det være rigtig godt, hvis du kunne amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur, lege med ham, skifte ham osv. og så amme fra modsatte bryst inden han skal sove igen. Næste gang han vågner, så ammer du fra den side, hvor han tog toppen sidst, sikrer dig at han spiser godt og effektivt der, skifter ham og tilbyder toppen fra modsatte side inden han igen skal sove.
Det er rigtig fint at du forsøger med sutten og lader den være en del af hans putteritual. Når du ammer ham, så se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Lirk brystet ud af munden på ham og erstat brystet med sutten. Han skal stadig være svøbt og han flyttes så fra din favn lige der, hvor øjnene ruller, han misser med øjnene og lige når at registrere, hvor han bliver lagt.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Puttes han i barnevognen, så triller du ham lidt.
Han skal ikke ligge og græde, han kan naturligvis godt være lidt ked af det lige der hvor søvnen skal indfinde sig og han har svært ved at koble fra - men der er her tale om få minutters gråd og han græder ikke ulykkeligt. Er han ulykkelig, så skal han op, have mere mad, skiftes, trøstes - hvad der nu er galt og så må du prøve at putte igen, når han atter er faldet til ro:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske