Svar: Uregelmæssig søvn
10. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Mette og Jesper
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Det lyder umiddelbart rigtig fint det I fortæller og alt det I gør - men det lyder som om at I har fået en lille dreng, der har rigtig meget brug for tryghed og nærhed, rigtig meget brug for tæt fysisk kontakt. Når han kan mærke mor, mors varme, mors vejrtrækning, dufte mor, føler sig omsluttet osv. ja så sover han godt :)
Det er helt naturligt at han i en alder af kun 4 måneder, stadig viser stort behov for tryghed og nærhed - det ændrer sig naturligt i takt med at han bliver ældre. Men I har naturligvis ret i, at det vil være rigtig godt, hvis han kan lære at sove i sin barnevogn eller i sin seng og ikke kun sove i mors favn. Så længe han sover i mors arme, så er det jo svært at få lavet andre praktiske ting i hverdagen - og I har jo også andre børn, som har brug for jer :)
Det lyder som en rigtig god idé at arbejde på en 3-lurs rytme (og ja, det er okay, hvis det nogle dage bliver 4 lure i stedet) - men en rytme, hvor dagen indeholder en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen lyder rigtig fin i forhold til alderen.
Det lyder også super med lidt skemad til frokost og så mælk inden middagsluren, ligesom jeg kan se ud af jeres plan, at han ofte ammes af to omgange mellem hver lur. Det er rigtig fint, for mange børn vil i denne alder have behov for det ekstra mælk og netop brug for de to amninger.
I kan dog godt forsøge at amme ham af to omgange indenfor samme tidsinterval - så han f.eks. ammes - bliver skiftet - bliver svøbt - og derefter ammes igen - hvorefter han så bliver puttet.
Det at amme ham af to omgange på denne måde vil nogle gange have god effekt og samtidig er det vigtigt at I svøber ham. Hvor mor normalt vil side med ham i armene, så skal han nu svøbes. Altså ammes - skiftes - svøbes - og ammes igen imens han er svøbt. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af mors arme.
Det er naturligt at han protesterer, når han mærker skiftet fra mors favn og ned i sengen - eller falder i søvn i mors favn, puttes og efter 20-40 minutter registrerer at han ligger et andet sted, end han faldt i søvn. Så kan han naturligt ikke sove videre, men vil vågne op, græde, søge jer (mor) igen og kan først sove, når han så atter er i mors favn.
Det er vigtigt at du, når du lægger ham fra dig, flytter ham før han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det vil sige at efter han er ammet anden gang, så skal han ikke blive i mors favn for længe - amningen sluttes og han flyttes ned, hvor I ønsker han skal sove. Det er vigtigt at han lige når at følge med i at han rent faktisk flyttes fra favnen og ned i sengen - han skal ikke være vågen, men stadig bevidst nok til lige at kunne registrere det.
Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er hele tiden svøbt og I kan også prøve at erstatte brystet med en sut og evt en klud ved ansigtet der dufter af mor - en klud der bruges under amningen og som følger med ham ned, hvor han skal sove.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Puttes han i barnevognen så trilles denne lidt.
Nogle gange kan mor også vælge at lægge sig med ham og amme ham i søvn i dobbeltsengen. Moor kan blive hos ham og have brystet parat hvis han vågner op efter 20-30 minutter og søger mor - og herefter vil han måske kunne sove et længere søvnstræk. Mor kan herefter prøve at trække sig væk fra ham og lade ham sove, hvor han ligger - naturligvis sørge for at han ikke kan falde ned af sengen, det skal være sikkerhedsmæssigt i orden at lade ham ligge :)
Et svøb kan også være voksiposen og det er rigtig fint at I gerne vil bruge denne. I kan således godt amme, skifte ham, putte ham i voksiposen og så amme ham igen og først derefter putte ham :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske