Brev:
Uregelmæssig søvn
10. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Uregelmæssig søvn
Kære Helen.
Vi er et par efterhånden desperate forældre der ikke ved op eller ned i forhold til vores lille søns søvn.
Han er 4 mdr og er superdejlig, glad, storsmilende og pludrende – når han er vågen og frisk. Han er næsten lige begyndt at få en smule grød, da han fulgte vores mad med store øjne, savlede og elskede skeen med d-dråberne. Men hans søvn ”rytme” er mildest talt elendig.
Om aftenen bliver han lagt i seng lige omkring kl. 20.00 efter at han er faldt i søvn i mors arme nede i sofaen, hvor han har fået bryst.
En sjælden gang vågner han om aftenen hvor han enkelte gange godt kan falde i søvn igen ved bare at nusse ham, men i langt de fleste tilfælde skal han helt op og have mad.
Om natten er vi blevet enige om at han bliver taget over til os og sover ved mor, blandt andet for at mor kan slippe for at sidde ved hans seng i halve timer for at få ham til at sove igen efter han har fået bryst.
Om dagen falder han også i søvn hos mor, og det sker en sjælden gang, at han sover rimeligt, men han vågner langt de fleste gange efter 20-40 min. og vil ikke sove igen. Hvis han derimod bliver liggende hos mor, kan han godt sove 1-2 timer. Som regel sover han 3 lure i løbet af dagen, nogle gange dog 4 små.
Vi ved jo godt – et eller andet sted – at det er forkert at han falder i søvn i mors arme, og mor har da også forsøgt, at lægge ham i voksipose og klapvogn inden han sover helt, når han skal sove om dagen. Han vågner i disse tilfælde helt op, men kan nogle gange godt falde i søvn ved at mor sidder ved siden af klapvogn og holder i hånd. Andre gange går den ikke, så han bliver taget op igen efter ca. 30 min. uden søvn. mor har nogen gange brugt en hel time på at få ham til at sove, og så sov han 20 min.! Så det er svært at vide, om det er det, vi skal fortsætte med.
Dagen ser nogenlunde sådan ud:
6:00/6:30 vi står op med de to store, der skal i skole og børnehave
Ammes enten lige når han vågner eller omkring kl. 7:30
8:00/8:30 falder i søvn i klapvogn mens vi går og sover 30-60 min.
9:00/9:30 Ammes, skiftes, leger
10:00-11:00 spiser grød
11:00/12:00 ammes igen og falder i søvn. Hvis han bliver lagt ud, sover han 20-40 min.
12:00/12:30 Ammes, skiftes, leger, ammes måske en gang mere.
13:45 vi går afsted for at hente de store. Som regel falder han ikke i søvn.
14:30 ca. går hjemad. Måske falder han i søvn og sover så igen 20-40 min.
15:00/16:00 ammes og falder i søvn hos mor. Sover 20-40 min.
19:00/19:30 falder i søvn hos mor og lægges derefter i egen seng.
I løbet af natten vågner han 2-3 gange for at få mad, men falder hurtigt i søvn igen.
Som du kan se, er tidspunkterne for de forskellige ting meget flydende, idet det hele tiden afhænger af, hvornår og hvor længe, han sidst sov.
Vi har brug for lidt råd og vejledning i at få vores lillebror til at falde i søvn på en mere hensigtsmæssig måde, og eventuelt få mere struktur og rutine ind i hans dag.
Hilsen
Mette og Jesper