Svar: Sove på eget værelse
10. oktober 2013
Alder:
3 mdr.
Kære forvirrede mor
Tak for dit brev :)
Jeg anbefaler at børn sover i samme værelse som forældrene indtil de er mindst 6 måneder gamle, og det anbefaler jeg af hensyn til risikoen for vuggedød.
Man skelner mellem det der kaldes "bedding in" og "rooming in" - det vil sige mellem a sove "i samme seng" og "i samme rum". Det anbefales IKKE at sove i samme seng, men det anbefales at sove i samme rum, når det handler om at forebygge vuggedød. Undersøgelser viser at forældres natlige støj er med til at holde barnets vejrtrækning igang, og derfor kan det forebygge vuggedød at sove i samme værelse.
Risikoen for vuggedød er størst når barnet er under 6 måneder gammelt, og derfor anbefales det f.eks. også at børn bliver lagt til at sove på ryggen indtil de omkring denne alder ofte selv er i stand ti at vende sig, trille omkring og dermed skifte stilling.
Når dette er sagt, så er der naturligt perioder i børns liv, hvor de sover mere uroligt, sover dårligere osv. Disse perioder ligger ofte i 8-10 måneders alderen, 13-14 måneders alderen, 18-20 måneders alderen osv. Det kan derfor være en god idé at arbejde på at få barnet på eget værelse imellem disse perioder... Det kan gøre det lettere for både barn og forældre.
Det vil også være en rigtig god idé ikke at skabe nye søvnrutiner og nye vaner, hvis der sker forandringer i barnets hverdag - det kan være start i vuggestue, dagpleje eller hvis man skal flytte eller andet. Ligesom det også er en rigtig god idé ikke at skabe nye rutiner i perioder, hvor barnet er syg. Jo mere stabil hverdagen er, jo bedre kan man naturligt skabe nye rutiner - som f.eks. at flytte barnet på eget værelse.
Jeg håber du kan bruge dette videre og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og søvn" - fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske