Svar: Putning af søn på 8 mdr + mange opvågninger
10. oktober 2013
Alder:
8 mdr.
Kære M´s mor
Tak for dit brev :)
Så vidt jeg ved, så har du allerede indført en godnatgrød og jeg tænker derfor, at hvis jeres dreng både har fået aftensmad, bad, godnatgrød, flaske og derefter er puttet, så bør han ikke umiddelbart være sulten, når han vågner kl 21.30 - spørgsmålet er derfor om han kan vågne, fordi han er tørstig og om det derfor kan hjælpe ham at få lidt vand i stedet for mælk? Det vil umiddelbart være mit forslag.
Når han så herefter har fået lidt vand og sover igen, så kan du naturligvis overveje, hvorvidt du vil give ham flaske sen aften eller om du vil se om han af sig selv melder sig og så give ham flasken der. Nogle børn vil i en periode have tendens til at falde i søvn, vågne op, skal have lidt at drikke og sover så igen - og sover faktisk her så deres længste søvnstræk og det kan godt være at han vil trives med en sådan rytme. Så han måske sover 5-6 timer, efter at have været vågen første gang - altså i jeres tilfælde vil han så måske kunne sove fra 21.30 til ca 03, hvor han så får flaske og sover videre til næste morgen - og det er okay.
Nogle gange betyder denne rytme, at barnet i 10 måneders alderen så netop vil have brug for flaske f.eks kl 20 og igen kl 03/04 og få på den måde sine to flasker og det har nogle gange den fordel at man på sigt kan trappe mere og mere ud af den tidlige morgenflaske og komme ned til kun en flaske i døgnet ...
Andre gange, så trives barnet (og familien) bedre med at give flasken sen aften f.eks. kl 23 mere eller mindre i søvne og hvis du skønner at det vil være bedst for jer, så må du gøre dette.
Du kan naturligvis også prøve at give flaske kl 21.30, og så se hvad der sker - jeg tvivler dog som du selv på, at han vil kunne klare sig hele natten uden mælk, hvis han får mælk på dette tidspunkt - men man ved jo aldrig og du kan jo give ham chancen for at vise om han kan ...:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske