Svar: Putning til lur
9. oktober 2013
Alder:
6 mdr.
Hej Susanne
Tak for dit brev :)
Det er rigtig vigtigt og helt naturligt, at din datter får en flaske med mme, som en fast del af hendes putteritual - og du behøver ikke erstatte flasken med sutten, når hun skal sove. Det lyder som om at sutten irriterer hende og det lyder som om at hun faktisk får sit suttebehov fint stillet via flasken og masser af børn bryder sig ikke om sut. Der er også en grund til at det kaldes "en narresut". Så hvis hun ikke vil sutten, så fred være med det :)
Jvf. min tidligere fremsendte dagsplan, så kan du se, hvordan en dag kan skrues sammen, så hun får både mad og mælk nok - og du kan se, hvordan mælken indgår som en fast del af det at skulle puttes. Det der er vigtigt er, at du prøver at fjerne flasken fra hende mund lige før hun sover helt. Så hun får mælk, men ikke falder i dyb søvn med flasken i munden. Du må meget gerne prøve at nå dertil, hvor du giver hende flaske, hun falder til ro, sover næsten, men slipper flasken, smiler til dig og triller om på siden og sover. På en måde hjælper flasken hende til at sove, men uden at hun er afhængig af at have den i munden, for at hun kan overgive sig det lille sidste stykke før hun rigtigt sover :)
Når du giver hende flaske i sengen eller i barnevognen, så vil det være en rigtig god idé at du eleverer hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt - dette for at forebygge mellemørebetændelse. Du kan elevere hendes hovedgærde lidt ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen på den måde løftes lidt op og hun kommer til at ligge lidt højere med hovedet. Hun er for lille til at sove med hovedpude, så derfor vil det være bedst at gøre det på denne måde :)
Jeg vil anbefale dig meget at læse to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om børn og mad" :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske