Svar: Vågner meget om natten
9. oktober 2013
Alder:
6 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev og velkommen til - og beklager mit sene svar, men jeg har været på babymesse hele weekenden og har derfor ikke kun besvare breve i brevkassen:)
Det lyder som om at jeres lille pige er kommet rigtig god igang med skemaden og det lyder også som om at hun er glad for sine flasker. Og med den alder hun har nu, vil det være rigtig godt, hvis du kunne arbejde på en nogenlunde fast rytme i løbet af dage og der er lidt forskellige ting, jeg her vil foreslå dig:)
Jeg vil for det første foreslå dig at du forsøger at skabe en rytme, hvor din datter får skemad når hun vågner af en lur og sammen med skemaden tilbydes hun så vand af kop, mad i hånden osv. som hun naturligt også skal have nu. Og så skal hun have mælk som en fast del af sit putteritual - altså en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner og mælk når hun skal sove.
Du fortæller at du har fornemmelsen af at hun ikke er mæt nok og derfor søger mælken når hun sover - og ved at give hende mad og mælk på denne måde, så sikrer du hende begge dele og sikrer netop plads i maven til begge dele.
Du fortæller også at hun har brug for at få en flaske i munden, for at kunne sove og at hun nu skal have den for at sove middagslur - og det er helt naturligt og netop vigtigt at hun får mælken, som en fast del af sit putteritual. Det er således ikke forkert at hun viser behov for dette, det er naturligt og netop rytmen med skemad, når hun vågner og mælk inden søvn vil imødekomme dette behov :)
Det er vigtigt at hun tilbydes mange små måltider dagen igennem og at du holder mængden af skemad på et niveau, hvor du sikrer plads i maven til både mad og mælk. Det betyder at det er f.eks. kan være bedre at du giver hende ¾ dl skemad og vand af kop og hun så 1-1.5 time efter drikker sin flaske - i stedet for at du giver hende 1 dl eller mere af skemaden og hun så ikke drikker nok mælk eller helt afviser flasken.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos og i løbet af de næste par uger skal I begynde med lidt kød og/eller fisk i mosen, vand af kop. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan variere efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden - og får her også en flaske og puttes så til en powernap sidst på eftermiddagen. Nogle dage vil hun måske springe denne powernap over og andre dage har hun naturligt behov for den og den fleksibilitet må der være.
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og også her begyndes i løbet af de næste uger med lidt kød og/eller fisk i mosen, ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet varierer her naturligt efter hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen
Sen aften 23-24: Flaske og begynder herefter at skulle lære at sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig. De fleste børn vil først i 6 måneders alderen kunne klar sig uden mælk midt nat.
At sove igennem, når man er 6 måneder gammel betyder at hun kan sove 5-6 timer uden mælk og det er et realistisk mål :)
Du fortæller at jeres rytme ændrer sig dag for dag og det vil her være en rigtig god idé at du forsøger at skabe en fast rytme, ved at starte dagen til nogenlunde samme tid hver dag. Hvis dagen starter til samme tidspunkt, så vil du naturligt også begynde at kunne skabe mere faste spisetider og også sovetider i løbet af dagen - og vil naturligt bedre kunne sige hende både mad og mælk nok i dagtimerne, så hun ikke behøver søge det om natten :)
Hende opvågninger om natten kan ud over behov for mælk og mad naturligt også skyldes alder og udvikling - og det er rigtig vigtigt at du her er opmærksom på, at hun ikke bør få sutten i munden, hver gang hun vågner og har brug for at du hjælper hende videre i søvnen. Hvis du konsekvent giver hende sutten i munden hver gang, så kan du risikere at skabe en uhensigtsmæssig vane og hvis hun ikke har behov for sutten, så er der ingen grund til at kæmpe for at få hende til at tage den - og slet ikke om natten ...:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske