Svar: Hvor meget mælk skal hun have og hvordan rengør jeg sutteflasken?
27. juli 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Kristina
Din datter skal have godt 3/4 liter mælk i døgnet og hun må gerne få op til en liter. Hendes behov afhænger af hvor stor hun er. Da du jo ammer hende hende er det svært at vide, hvor meget hun får; men hvis hun trives og vokser som hun skal må du gå ud fra, at hun får hvad hun har behov for. Du må tro på at hun selv kan regulere sin sult og tørst.
Når hun bliver 9 mdr. gammel bør indtaget af mælkeprodukter ikke overstige 3/4 liter og mængden nedsættes til ca ½ liter omkring 1 års alderen.
Med den alder hun har må du gerne give hende yoghurt (af sødmælk), tykmælk og A38. Du bør ikke give hende ymer, ylette og kvark før hun er over et år gammel.
De grødprodukter der findes på markedet er meget forskellige. Nogle er komplette med mælk og andre skal man selv lave med mælk. Der bør stå på pakken, hvad mælkeindholdet er i den grød du giver din datter. Hvis du er i tvivl vil jeg foreslå dig at vælge et produkt, hvor du selv kommer mælken i en tallerken, varmer det og rører grødpulver i. Så ved du helt præcist hvor meget din datter har fået.
Du kan sagtens begynde med mere fast kost, hvis hun har lyst til det og så fortsætte med at amme ved siden af.
Med hensyn til kogning af sutteflasker, så kan du med den alder hun har, godt vaske dem op i hånden med opvaskemiddel og en flaskerenser eller komme dem i opvaskemaskinen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske